Sverige halkar till nionde plats i världen som konkurrenskraftigt turistland

Sverige har halkat ned från femte till nionde plats i World Economics Forums rapport, ”The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013”* som publicerades idag. Vartannat år utvärderas 140 länders konkurrenskraft, affärsklimat och bäst potential för utveckling av turism. Sverige rankas fortfarande som världsetta inom nyckelområdet hållbar utveckling, men har tappat placeringar inom andra nyckelområden där området samhällets prioriteringar har dragit ned resultatet rejält.

Mellan 2007 och 2009 klättrade Sverige från 17 till 7 plats och mellan 2011 till 2013 har Sverige halkat från plats 5 till 9.
Rapporten utvärderar 14 kritiska nyckelområden som ett land behöver för att kunna utveckla turistnäringen. Sverige är fortfarande rankad som etta inom nyckelområdet hållbar utveckling, tvåa när det gäller kulturella värden samt trea för sin IT-infrastruktur.
Dessutom rankas Sverige högt för en säker och trygg miljö (8:e plats).

Det som drar ned resultatet för Sverige på världsrankningen är området samhällets prioriteringar av rese- och turistnäringen som har sjunkit från 60:e till 74:e plats.

– Medan andra länder väljer att prioritera upp turismsatsningar i den globala recessionen, har Sverige backat. Vi är fortfarande världsledande inom strategiskt viktiga områden, men det här måste bli en ögonöppnare för det offentliga att se över sina prioriteringar och insatser för att stötta turistnäringens vidare utveckling, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Rankning: Internationella listan 2013 års rapport, jmf 2011 (hela listan finns i länkad rapport):

1. Schweiz (1)
  2. Tyskland (2)
  3. Österrike (4)
  4. Spanien (8)
  5. UK (7)
  6. USA (6)
  7. Frankrike (3)
  8. Kanada (9)
  9. Sverige (5)
  10. Singapore (10)

Rankning: Europa 2013 års rapport (hela listan finns i länkad rapport)

1. Schweiz
  2. Tyskland
  3. Österrike
  4. Spanien
  5. UK
  6. Frankrike
  7. Sverige
  8. Holland
  9. Island
  10. Finland

* Länk till rapporten: http://www.weforum.org/issues/travel-and-tourism-competitiveness/

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.