Ruukki har flera stora stålkonstruktionsleveranser i Norge

24.5.2016

Ruukki har för närvarande flera betydande projektleveranser pågående i Norge. Samtliga leveranser omfattar projektering, tillverkning och installation av stålstommar till spektakulära byggnader eller betydande infrastrukturprojekt. Ruukkis kompetens nyttjas speciellt vid byggprojekt på flygplatser.

”Vi har många stora projekt på gång i Norge. Gemensamt för dem alla är att vi projekterar, tillverkar och installerar stålstommarna. Många kunder vill minimera antal parter i projekt på byggplatsen. Ruukki kan betjäna kunderna med helhetsleveranser, inte bara stålstommen”, säger Business Director Esko Vattulainen, som leder Ruukkis projektverksamhet i Norden.

Enligt Esko Vattulainen påverkar de pågående projekten även produktionen i Finland, där de temporära permitteringarna på fabrikerna i Peräseinäjoki och Ylivieska i huvudsak har avslutats, de båda fabrikerna betjänar projektverksamheten.

Oslos nya Nationalmuseum
Bild: MIR AS, Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH, Statsbygg

Några av Ruukkis stora pågående projekt i Norge

Ruukki levererar stålstommen till multifunktionsbyggnaden Q42, det största byggprojektet i centrala Kristiansand. Byggnaden kommer att rymma bostäder, kongress- och kontorslokaler fördelade på åtta våningar; sex ovan jord och två underjordiska våningar. Ruukkis leverans är värderad till cirka 1,5 miljoner euro (c. 14 miljoner SEK). Installationen av stommarna avslutades i november 2015 och byggnaden skall invigas under 2016.

Ruukki levererar krävande stålkonstruktioner till Oslos nya Nationalmuseum – ett museum för konst, arkitektur och design. Ruukkis leveransomfattning inkluderar projektering och installation.  Tillverkningen av stålkonstruktionerna påbörjas i maj 2016. Installation av stommarna startar i augusti 2016 och beräknas vara klart i mars 2017.

Dessutom har Ruukki deltagit i två anmärkningsvärda flygplatsbyggprojekt

Ruukki levererade stålstommen till nya terminal T3 vid Bergens flygplats. Leveransen som inkluderade projektering och brandskydd av stålstommen är värderad till omkring 15 miljoner euro (c. 139 miljoner SEK). Ruukki levererade sin del i huvudsak under 2015 och nya terminal T3 förväntas bli klar under den senare delen av 2017.

Den nya tillbyggnaden på Oslo flygplats Gardermoen har fått en stålstomme från Ruukki, som även ansvarade för projekteringen av stålstommen med tillhörande brandskydd. Tillbyggnaden kommer att öppnas för allmänheten i april 2017. Ruukkis del i projektet värderades till omkring 7 miljoner euro (c. 64 miljoner SEK) och slutfördes i januari 2015.

Läs mer om projekten på www.ruukki.se under menyn Nyheter och evenemang, ”Ruukki har flera stora stålkonstruktionsleveranser i Norge”

Ytterligare information: Esko Vattulainen, Business Director, Ruukki Construction, esko.vattulainen@ruukki.com tel. +358 500 488 364 eller Magnus Thelm, Business area manager, magnus.l.thelm@ruukki.com  tel. +46 70 983 3412

Ruukki Construction betjänar kunder i byggbranschen. Vi levererar produkter och tjänster från design till installation som främjar kundföretagens verksamhet, innefattande både investerare och byggföretag. Privatkunder och professionella takläggare förser vi med takprodukter och installationstjänster under varumärkena Plannja och Ruukki. Utöver betjäning genom våra återförsäljare betjänar vi takläggare via Ruukki Express-butiker och Plannja-serviceställen i nio länder. Ruukki Construction har ca 3 000 anställda och tillverkning på 15 anläggningar i Europa. Jämförbar nettoförsäljning under 2015 var 5 374 mdkr. Ruukki Construction är en division av SSAB. SSAB är ett nordisk och USA-baserat stålföretag med verksamhet i över 50 länder. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och Helsinki.www.ruukki.com