Ryska Posten får Näringslivsmedalj

Ryska Posten är en av årets 14 medaljörer som tilldelas Kungliga Patriotiska Sällskapets hedersbevis för utomordentligt entreprenörskap. Medaljen, som är i 18 K guld och av första storleken med gulgrönt band, heter Näringslivsmedalj och är belöning för värdefull handling inom svenskt näringsliv.

Varje år tilldelas medaljen ett tiotal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra. Prisutdelningen skedde idag den 10 april på Riddarhuset i Stockholm, medaljen delades ut av Prinsessan Christina.

Kristoffer Jeansson och Daniel Pilotti, grundare och ägare av Ryska Posten, om utmärkelsen:
– Det är en stor ära att få Näringslivsmedaljen och vi tar emot den som företrädare för alla fantastiska medarbetare som gjort och gör resan med oss, säger Daniel Pilotti.
– Att få Näringslivsmedaljen är spännande och stort, säger Kristoffer Jeansson.

Motiveringen lyder:
Kristoffer Jeansson och Daniel Pilotti har på 16 år grundat och byggt upp det helägda expresserviceföretaget Ryska Posten. Tjänsterna har växt från budservice till både event, bemanning och övrig kontorsservice. Företaget har växt organiskt, utan extern finansiering och växer fortfarande kraftigt. Ryska Posten har 220 anställda och omsätter ca 165 Mkr. Även andra verksamheter med tjänster vända mot företag har byggts upp, t ex Your Special Delivery Service som finns i Norden, Schweiz, Storbritannien och New York. Det omsätter 100 Mkr med 80 anställda. Där utöver har man startat verksamheter inom kläder och man investerar även i andra unga entreprenörer. Sammantaget omsätter verksamheterna runt 375 Mkr och med 320 medarbetare omräknat till heltid. Verksamheterna finns till 90 % i Sverige.

Ska man bygga upp en verksamhet, så är snabba klipp inget att tänka på
 – Vi började med att själva köra bud och har inte lånat pengar, utan växt för egen kraft. Friheten i det är en styrka och en garanti för vår långsiktighet. Vi har alltid haft en god lönsamhet, en vinstmarginal på i snitt 15 % per år, säger Kristoffer Jeansson.
– Det finns inga genvägar utan det är hårt arbete länge som gäller. Det sitter i vår kultur! Vi är på en erövringsresa tillsammans med alla medarbetare. Att se människor utvecklas och växa ger energi, säger Daniel Pilotti.

Vi kan skicka isskulpturer till Zanzibar, fikabröd över gatan, sjösätta båtar, flytta bohag till Hong Kong, planera skattjakter i Stockholms skärgård, arrangera företagsfester, montera 50 plasmaskärmar på under en timme och...

Det kanske låter som att vi kan göra allt, men på sätt och vis stämmer det. Sen starten 1998 har vi ständigt anpassat vår service efter kundens behov och växt från en liten obetydlig budfirma till ett fullservice-företag. När en kund kommer med ett önskemål ser vi till att fixa det helt enkelt. Vi säger ja. Främst för att det brukar leda till långvariga och bra samarbeten, men också för att det är roligare än att säga nej.