450 000 seniorer erbjuds uppkoppling till S E B:s internetbank

450 000 seniorer erbjuds uppkoppling till S E B:s internetbank Idag torsdag 1 oktober, utsedd till internationella äldredagen, inleder S E B och SeniorNet ett samarbete. Ambitionen är att fler svenska seniorer ska lära sig och få insyn i internet. En första aktivitet i samarbetet är att erbjuda 100 000 kunder i S E B över 55 år ett skräddarsytt seniordatorpaket. I paketet ingår bl a ett internetabonnemang i tre år samt möjligheten att ansluta sig till S E B:s Internetkontor för Privatpersoner. Totalt kommer cirka 450 000 personer att få erbjudandet om ett eget seniordatorpaket, bl a genom S E B och pensionärsorganisationerna PRO och SPF Stockholm. SeniorNet Sweden, en förening för personer över 55 år, har målet att 25 procent, eller drygt en halv miljon äldre vuxna ska vara aktiva internetanvändare vid utgången av år 2000. För att medverka i och underlätta utvecklingen av internetanvändandet hos äldre har S E B gått in som samarbetspartner till SeniorNet. S E B har i dag cirka 195 000 kunder som utnyttjar internetbanken till vardagliga banktjänster som betalningar av räkningar och aktiehandel. - Vi har i dag alltför få internetkunder som är över 55 år, men vi vill nu i samarbete med SeniorNet ge fler möjligheten att göra sina bankaffärer på nätet, säger Dan Tavares, chef för S E B:s Internetenhet. - S E B är en naturlig samarbetspartner för oss eftersom de har flera seniorer bland sina kunder samt vill utveckla och anpassa sina internettjänster för vår målgrupp, säger ViviAnn Lundeberg, ordförande i SeniorNet. För ytterligare information: Dan Tavares, chef S E B:s Internetenhet tel 08-763 59 69, www.sebank.se Marta Sandén, generalsekreterare SeniorNet Sweden, tel 08-405 47 47, www.seniornet.se Boo Ehlin, Presschef, tel 08-763 85 77, mobil: 070-763 85 77