SEB Kort bolagiseras

SEB Kort bolagiseras Sommaren 1999 bolagiserar SEB sin kortverksamhet. I ansökan som nu inlämnats till Finansinspektionen ingår också att öppna filialer till SEB Kort AB i Norge, Danmark och på sikt även i Finland. SEB Kort är redan i dag Nordens ledande kortföretag med 600 varav hälften i Danmark, Norge och Finland - främst inom de olika Diners Club-bolagen. De resterande anställda finns i Sverige. - Utgivning och hantering av kort är ett strategiskt viktigt område för oss, säger SEB:s koncernchef Lars H Thunell. Genom att kortverksamheten bolagiseras får den också en tydligare roll och profil både internt och externt. Det är inte minst viktigt med tanke på att SEB Kort bygger en stor del av sin verksamhet på samarbeten med andra företag och produkter med egna varumärken, t ex Diners Club och Eurocard. - Hela kortområdet är inne i ett intensivt utvecklingsskede både vad gäller nya affärslösningar och teknik, säger Synnöve Trygg, chef för SEB:s kortverksamhet: Smarta kort, CASH; arbetet med säkrare korttransaktioner över internet - SET; nya samarbeten; och kombinationsprodukter. Efter Finansinspektionens tillstånd kan SEB Kort AB bildas till sommaren 1999. SEB Kort bildades 1991 och har i dag totalt 600 anställda, varav 325 i Sverige, och en omsättning på 100 miljarder kronor. SEB Kort organiserades redan från början som ett dotterbolag med intern styrelse etc - men är formellt en enhet inom Skandinaviska Enskilda Banken. Utanför Sverige är kärnan i verksamheten utgivningen av Diners Club-kort. Vid sidan av den pågår en framgångsrik satsning på profilerade MasterCard-kort i samarbete med norska och danska partners. I SEB Kort ingår bolagen Eurocard AB, Diners Club Nordic AB samt Euroline AB. SEB Kort är ett av bara två kortföretag i hela världen (det andra är Citibank) som samtidigt ger ut VISA, MasterCard/Eurocard och Diners Club. För ytterligare information Synnöve Trygg, chef SEB Kort tel 08-147264 Gunilla Wikman, koncerninformationschef SEB tel 08-763 8125 Susanne Krutrök, informationschef SEB Kort tel 08-147028 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/21/19981221BIT00340/bit0002.pdf