SEB:s tyska bank BfG har nu 150 000 e-bankskunder

SEB:s tyska bank BfG har nu 150 000 e-bankskunder Under januari passerade antalet e-bankskunder i BfG 150 000 stycken. Det är en ökning med 85 000 eller 56 procent på ett år. För ett år sedan var antalet e-bankskunder 65 000. BfG är sedan ett år tillbaka en dotterbank till SEB. BfG , tysklands femte största privatägda bank, fokuserar liksom SEB på e-banking, men har också 177 kontor runt om i Tyskland som ger BfG:s cirka en miljon kunder hjälp med bland annat rådgivning när det gäller sparande och investeringar. För att BfG:s kunder ska komma i gång med e-banking får de ett gratis startpaket och på samtliga bankkontor finns det internetrådgivare som svarar på frågor om e-banking. BfG räknar med att e-bankstransaktionerna ökar genom SEBdirect, aktiemäkleri på nätet, och genom samarbetet med de finansiella portalerna wallstreet: online och Gerling insurance group. Genom wallstreet:online kan kunden redan i dag handla med värdepapper. Ordern, kontoöverföringen och portföljhanteringen sköts av SEBdirect. BfG byter namn till SEB i början av andra kvartalet 2001. SEB har under de senaste åren utvecklats till en av Europas ledande internetbanker och har i dag fler än 800 000 e-kunder i Europa. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 942 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 108 miljarder (per den 30 september 2000). SEB har fler än 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 830 000 e-bankskunder i sex länder. SEB startade nyligen aktiemäkleri på nätet, SEBdirect, i Tyskland och startar e-banking i England och Norge under året. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Boo Ehlin, presschef, 08-763 85 77, 070-763 85 77 Lotta Treschow, chef för IR-funktionen, 08-763 95 59 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/02/20010202BIT00730/bit0002.pdf