SEB:s tyska bank BfG topprankad i aktieanalys

SEB:s tyska bank BfG topprankad i aktieanalys BfG, SEB:s tyska bank med en miljon privatkunder, har blivit rankad som nummer tre i Tyskland när det gäller pålitlighet i företagsanalyser och dess aktieutveckling på den tyska aktiemarknaden under förra årets fjärde kvartal. BfG, som under våren byter namn till SEB, kom på trejde plats efter Delbrück & Co och Hypovereinsbank i undersökningen som utfördes av det londonbaserade analysinstitutet QA. Totalt deltog 25 banker och finansinstitut i undersökningen. BfG placerade sig bättre än bland andra ABN Amro, M M Warburg, Lehman Brothers CSFB och Morgan Stanley. Det är tredje gången som QA genomför undersökningen som bland annat undersöker träffsäkerheten i bankernas prognoser av börsföretagens resultat och analyser av företagens aktieutveckling. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 942 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 108 miljarder (per den 30 september 2000). SEB har fler än 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 850 000 e-bankskunder i sju länder. SEB startade nyligen e-banking i England, aktiemäkleri på nätet, SEBdirect, i Tyskland och startar e- banking i Norge under året. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Boo Ehlin, presschef, 08-763 85 77, 070-763 85 77 Lotta Treschow, chef för IR-funktionen, 08-763 95 59 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT01170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT01170/bit0002.pdf