SEB startar e-tjänstbolag i Singapore - eAsiaFinance

SEB startar e-tjänstbolag i Singapore - eAsiaFinance SEB utnyttjar nu gjorda investeringar inom e-bankingområdet SEB använder nu sina erfarenheter av e-banking i Sverige och flera europeiska länder till att hjälpa ledande asitiska banker utveckla e- banking och trygghetssparande såsom fond- och försäkringssparande. Flera banker i Asien efterfrågar SEB:s försprång inom e-banking och en avsiktsförklaring har redan skrivits med en av de ledande bankerna i Korea. Bolaget eAsiaFinance ska hjälpa finansiella institutioner att tillhandahålla världsledande e-banking och välfärdsprodukter som fonder och livförsäkringar genom att leverera SEB:s kunnande och teknologi. eAsiaFinance får sitt säte i Singapore och är ett samarbete mellan SEB, Ankar Capital Management, ett amerikanskt bolag inriktat på rådgivning inom Asset Management, Tata Consultancy Services, Asiens största IT- servicebolag samt Compass Ventures en finansiell investerare. SEB tillhandahåller den tekniska plattformen och investerar cirka 22 Mkr i bolaget. - De senaste åren har många banker och finansiella institutioner från hela världen kontaktat SEB för att jämföra vår e-bankingutveckling och Asset Management med deras. De flesta har blivit imponerade av våra framsteg, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i SEB. - Det känns därför naturligt för oss att skapa en affärsverksamhet riktad mot de institutioner som som vill utveckla sin e-banking. Vi får nu möjligheter att utnyttja de gjorda investeringarna inom e-bankingområdet på ett offentivt sätt, fortsätter Lars H Thunell. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 910 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 123 miljarder (per den 31 december 2000). SEB har fler än 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 850 000 e-bankskunder i sju länder. SEB startade nyligen e-banking i England, aktiemäkleri på nätet - SEBdirect - i Tyskland och startar e-banking i Norge under året. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Boo Ehlin, presschef, telefon 08-763 85 77, 070-763 85 77 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00890/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00890/bit0002.pdf