SEB startar första svenska Internetfonden

SEB startar första svenska Internetfonden Högriskfond som placerar i Internetaktier över hela världen SEB utökar nu sitt fondutbud med en Internetfond, den första i sitt slag på den svenska marknaden. Fonden blir den första svenska aktiefonden som investerar i enbart Internetaktier. Investeringarna inriktar sig på bolag med verksamheter som till exempel säkerhetsteknik samt informations- och söktjänster. SEB vill med Internetfonden erbjuda kunderna en fond med inriktning på endast internetaktier. Fonden investerar i Internetbolag världen över. Därmed blir den nystartade Internetfonden speciell på den svenska fondmarknaden. Det är också SEB:s första fond som introduceras med en teckningstid. Internetbranschen har genomgått en explosionsartad utveckling de senaste åren. Branschen är högt värderad, men anses trots detta vara en av de branscher som har allra högst tillväxtpotential. Den nya Internetfonden är därmed en utpräglad högriskfond. - Den här typen av fonder med högre risk efterfrågas av många av våra kunder. Internetfonden är ett spännande investeringsalternativ, men en högriskfond som denna bör bara utgöra en mindre del av det månatliga sparandet eller av fondportföljen, säger Claes-Johan Thureson, chef för SEB Fondmarknad. Mellan den 25 maj och 11 juni går det att teckna andelar i Internetfonden till en fast kurs på 10 kronor per andel. Därefter öppnas fonden för handel med daglig kursnotering. Fondförvaltare är Thor Udenaes som sedan tidigare förvaltar SEB Teknologifond. Förvaltningsavgiften är 1, 5 procent. Internetfonden har i likhet med övriga SEB fonder, inga inträdes- eller utträdesavgifter. Mer fakta om Internetfonden finns på www.fondmarknad.sebank.se För ytterligare information: Claes-Johan Thureson, chef SEB Fondmarknad, telefon 08-763 91 71 Boo Ehlin, presschef, telefon 070-763 85 77 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00180/bit0002.pdf