SEB utökar fondutbudet med extern globalfond

SEB utökar fondutbudet med extern globalfond Nu får SEB:s kunder tillgång till ännu en fond som inte förvaltas av SEB. Den 10 maj utökas fondutbudet med FMG Alterums globalfond. Fondens investeringsinriktning har resulterat i en rankning som Sveriges bästa globalfond under 1998. FMG Mir SICAV Global Quality Growth Fund har sedan starten 1996 haft en genomsnittlig årlig avkastning på 21,3 % (i USD). Under 1998 steg fonden i värde med 32,7 %. Fonden investerar i multinationella och världsledande tillväxtföretag i USA, Europa och Asien. Fondförmögenheten var per 99-03-31 123 miljoner USD. - FMG Alterums globalfond tillhör en av de fonder som våra kunder efterfrågat och vi vill göra det praktiskt för kunderna att spara i attraktiva fonder. Därför är det naturligt att ta in fonden i SEB:s sortiment. Det blir både enklare och billigare för kunderna, säger Bengt Bergholtz, ansvarig för affärsutveckling inom SEB Fonder. - Vi har tidigare främst sålt fonden till institutioner, men vill nu nå en större och bredare kundkrets. SEB är då en naturlig partner och distributionskanal, säger Carl de Geer, VD i FMG Alterum fondgrupp AB. FMG Alterum fondgrupp AB är ett svenskt värdepappersbolag som sedan starten 1989 förmedlat fondandelar till svenska institutioner och privatpersoner. Företaget samarbetar med Fund Marketing Group (FMG), USA och Banque Mirabaud, Genève. Det finns inget krav på lägsta investeringsbelopp i fonden. Förvaltningsavgiften i fonden är 1,5 % och insättningsavgiften är 3 % vid köp via fondkonto. Inga andra avgifter tillämpas. För ytterligare information, vänligen kontakta: Bengt Bergholtz, chef Affärsutveckling SEB Fondmarknad, tfn 08-676 91 81 Carl de Geer, VD FMG Alterum fondgrupp AB, tfn 08-590 954 01 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00130/bit0002.pdf