Mikrobryggda S:t Eriks lanserar gotländskt rököl

Report this content

Den 1 september släpps en begränsad upplaga av mikrobryggda S:t Eriks Rauköl - Sveriges första rauchbier på Systembolaget. Ölet får sin karaktäristiska rökiga ton genom gotländskt björkvedsrökt malt. Bakom S:t Eriks står Jessica Heidrich som är landets främsta ölbryggare.

Rauchbier är en öltyp som härstammar från Bamberg i Tyskland. Det får traditionellt sett sin rökta smak genom att malten torkas med hjälp av rök från ved av al och bok. Nu släpps en svensk version av rauchbier där den karaktäristiska röksmaken skapas genom gotländsk björkvedsrökt malt. Malten röks hantverksmässigt i batcher på endast några hundra kilo. Mältningen och torkningen tar fyra dagar och går bara att utföra under ett par månade på våren och hösten, då nätterna är svala.

– S:t Eriks mikrobryggda Rauköl är en unik svensk produkt som bygger på hantverkskunnande och tradition. Det är ett kraftigt öl, de som uppskattar rökig whisky brukar också falla för en rauchbier, säger Jessica Heidrich som brygger S:t Eriks öl.

S:t Eriks Rauköl har en stor komplex och fruktig doft med påtaglig karaktär av rök samt kryddig tysk Tettnangerhumle. Smaken är fyllig och rökig med medelstor beska och viss fruktig maltsötma. Ölet har en lång rökig eftersmak som passar utmärkt till smakrik mat så som charkuterier och smakrika ostar. Förr torkades malten alltid med rök från öppen eld, men idag används främst varmluft för att få en ren maltsmak. S:t Eriks Rauköl ger därför även en aning om hur gamla tiders öl kan ha smakat. Det mest kända rökölet tillgängligt i Sverige är Aecht Schlenkerla Rauchbier från Heller-Bräu, som även inspirerat till S:t Eriks gotländska Rauköl.

Försäljningsstart: 1 september 2011 (18.000 flaskor)
Alkohol: 5,9 procent (330 ml)
Pris: 23:90 kr
Systembolagets artikelnummer: 11705-03

För mer information kontakta:
Jessica Heidrich
E-post: jessica@galatea.se
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som öppet visar sin kär- lek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter med en tydlig inspiration från USA:s västkust. Tidigare lanserade öl i serien är:

Ordinarie sortiment:

S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale)
S:t Eriks Pale Ale

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2010:

S:t Eriks Sommarlager
S:t Eriks Pompona Porter (vaniljporter)
S:t Eriks Dubh – en whiskeyfatslagrad Russian Imperial Stout på 10,7 procent

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2011:

S:t Eriks Vårlager
S:t Eriks Påsk Ale
S:t Eriks Sommarale EKO
S:t Eriks Skördeöl
S:t Eriks Rauköl

www.facebook.com/StEriks

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!
Galatea är idag Skandinaviens ledande importör av öl och har ett brett sortiment där både starka varumärken och specialprodukter har en självklar plats. Galatea söker ständigt efter nya spännande produkter för den svenska marknaden.

www.galatea.se

Taggar: