S:t Eriks lanserar Sommar Ale - sin första ekologiska öl

Report this content

Den 16 maj släpps S:t Eriks Sommarale som är det mikrobryggda S:t Eriks första ekologiska öl. Sommarale är ett ljust öl fyllt med sommarsol och gyllene humle – som gjort för en picknick i det gröna. Bakom S:t Eriks står Jessica Heidrich, landets främsta ölbryggare.

S:t Eriks Sommarale är det första ekologiska ölet i S:t Eriks framgångsrika serie av mikrobryggda öl. Årets sommaröl är bryggt på Slottskällan i Uppsala av 100 procent ekoklassificerade råvaror, inklusive humle av sorten First Gold. Det är en dvärghumle med en fin, attraktiv, engelsk East Kent Golding karaktär som ger en apelsinaktig doft och arom.

S:t Eriks Sommarale har en lite lättare i kropp och karaktär i jämförelse med Jessica Heidrich tidigare öl, men hennes förkärlek till humle går ändå inte att ta miste på. Det gör S:t Eriks Sommarale till en perfekt måltidsdryck en somrig lunch eller picknick med exempelvis inkokt lax, grillade kycklingklubbor, wraps eller spenatpaj med fetaost.

Ölet är vackert bärnstensfärgat med en humlearomatisk, nyanserad doft med inslag av apelsin. Smaken är elegant balanserad med aromatiska toner av gräs, knäcke- bröd, fruktkaka och avslutande beska med inslag av Sevilla-apelsin.

Försäljningsperiod: 16 maj–28 augusti (begränsad upplaga 60.000 flaskor)
Alkohol: 4,7 % (330 ml)
Pris: 18:90 kr
Systembolagets art. nr: 11472-03

För mer information kontakta:

Jessica Heidrich
E-post: jessica@galatea.se
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Galatea, Skandinaviens ledande ölimportör!
Galatea är idag Skandinaviens ledande importör av öl och har ett brett sortiment där både starka varumärken och specialprodukter har en självklar plats. Galatea söker ständigt efter nya spännande produkter för den svenska marknaden.

Tidigare lanseringar av S:t Eriks

Ordinarie sortiment:
S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale)
S:t Eriks Pale Ale

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2010:
S:t Eriks Sommarlager
S:t Eriks Pompona Porter (vaniljporter)
S:t Eriks Dubh – en whiskeyfatslagrad Russian Imperial Stout på 10,7 procent

Säsongs/Tillfälliga lanseringar 2011: