Först till kvarn… Nu börjar försäljningen av Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition

Trollhättan: Saab firar sitt första år som oberoende tillverkare med att lansera en exklusiv version av 9-3 Cabriolet – Independence Edition. Endast 366 bilar kommer att tillverkas, en för varje dag under det första året samt en extra som startskott för år två. Av dessa är 25 bilar reserverade för den svenska marknaden.

• Säljstart för Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition
  • Unik modell för att fira Saabs första år som oberoende tillverkare
  • Av totalt 366 bilar kommer 25 till Sverige

Independence Edition har en unik orange metallicfärg, Amber Orange. Modellen baseras på toppversionen Griffin Aero och varje bil har sitt nummer i den begränsade serien etsat i sidofönstren. I standardutrustningen ingår bland annat femekrade 18-tums lättmetallfärgar i matt krom/svart, orange dekor i sätenas läderklädsel och på handskfacksluckan samt läder med kolfiberlook på instrumentpanelen, handbromsspaken, växelspaken och dörrhandtagen.

Unikt för Independence Edition är också ett speciellt välkomstmeddelande till föraren på instrumentdisplayen när tändningen slås på, unik turbomätare, sportläderratt med orange sömmar samt mattor med grå ”piping”.

Motorutbudet består av en 1,9-liters diesel med tvåstegsturbo och 180 hästkrafter, en 220-hästars 2-liters bensinturbo med direktinsprutning och variabla ventiltider samt en BioPower-version som kan köras på vilken kombination som helst av bensin och E85. Alla motorer erbjuds med sexväxlad växellåda, manuell eller automatisk.

Med Independence Edition fortsätter Saab traditionen att lansera specialversioner av Saab-cabrioleter på våren. I år är det dessutom extra speciellt eftersom det är 25 år sedan den första generationen Saab Cabriolet började säljas.

Priser Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition

Version                   Effekt          Drivmedel        Transmission      Pris

2.0T BioPower        220 hk          E85/bensin           Man 6                     452 650 kr

2.0T BioPower        220 hk          E85/bensin           Aut 6                      469 550 kr

2.0T                          220 hk          Bensin                 Man 6                     448 150 kr

2.0T                          220 hk          Bensin                 Aut 6                      465 050 kr

2.0TTiD                   180 hk          Diesel                  Man 6                     459 900 kr

2.0TTiD                   180 hk          Diesel                  Aut 6                      476 800 kr

KONTAKT:

Om Saab:

Saabs bilar återspeglar en fascinerande mix av det unika skandinaviska formspråket och de djupt rotade flyghistoriska generna. Företaget är en global tillverkare av premiumbilar och har ett grundmurat rykte för intressanta innovationer. Bland många sådana märks pionjärsatsningen på turboöverladdning, avancerade säkerhetskonstruktioner och lanseringen av flex-fueltekniken med E85-bränsle i Saab BioPower. Saab Automobile AB har för närvarande cirka 3 800 anställda, de allra flesta i Trollhättan. Där har Saab Automobile bland annat huvudkontor, utvecklingsavdelning och en av världens mest effektiva bilfabriker.