Saab 9-5 SportCombi: Säljstart för Saabs nya kombi i premiumklassen

•  Säljstart i Sverige nästa vecka för kombiversionen av nya Saab 9-5.
•  Från 295 000 kr.
•  Efterfrågad uppföljare till förra generationens Saab 9-5 SportCombi som var en av Saabs storsäljare.
•  Premiärvisning för allmänheten på Saabs Vårsalong i Stockholm 8-10 april.

Trollhättan: Från nästa vecka går det att beställa nya Saab 9-5 SportCombi i Sverige. De första bilarna kommer att levereras till kunderna mot slutet av augusti i år. Nya 9-5 SportCombi är en efterfrågad uppföljare till förra generationen 9-5 kombi som stod för över 80 procent av den totala 9-5-försäljningen i Sverige.

Med en prissättning från 295 000 kronor ser Magnus Hansson, chef för Saab Sverige och regiondirektör Saab Norden, den nya bilen som ett mycket attraktivt alternativ för dem som vill ha en kombi i premiumklassen.

Kombiversionen av Saab 9-5 är eftertraktad

– Vi vet att många kunder i Sverige är särskilt intresserade av kombiversionen av Saab 9-5, säger Magnus Hansson. Frågorna och intresseanmälningarna både hos Saabhandlarna och på vår hemsida visar att många ser fram emot lanseringen.
– Intresset har definitivt accelererat efter bilsalongen i Genève i början av mars då världspressen kom med mycket positiva omdömen.

Sifforna från försäljningen av den förra generationens Saab 9-5 visar att kombiversionen var tydlig favorit bland kunderna i Sverige. Den stod för mer än 80 procent av 9-5:ans försäljning på den svenska marknaden.
– Vår försäljningshistorik och den marknadsanalys som vi har gjort för nya 9-5 SportCombi visar att det finns mycket stor potential för den här nya medlemmen i Saabfamiljen.

Från 295 000 kronor

Priset för nya Saab 9-5 SportCombi startar på 295 000 kronor. Motsvarande pris för Saab 9-5 Sedan (modellår 2012) blir 289 900 kronor.
– Med prissättningen svarar vi upp mot marknadens intresse. För tjänstebilskunderna har vi säkerställt ett stort antal valbara alternativ i alla bränsleslag under 7,5 basbelopp, säger Magnus Hansson.
– Med bredden i motorprogrammet och utrustningsnivån är vi övertygade att priset ligger på rätt nivå även för privatpersoner som köper bilar i premiumklassen.

Premiärvisning på Saabs Vårsalong

Svenska bilköpare får möjligheter att studera bilen närmare på Saabs Vårsalong i Stockholm som är öppen för allmänheten den 8–10 april. För dem som vill provköra är det i Saab 9-5 Sedan som gäller fram till produktionsstarten av Saab 9-5 SportCombi i sommar. Magnus Hansson förklarar att körupplevelsen är densamma i sedan- och kombiversionerna.
– Körmässigt är de helt likvärdiga och de ger en sportig, inspirerande och trygg körupplevelse. Motor- och utrustningsalternativen är likadana för båda.
– Komforten i Saab 9-5 SportCombi är utmärkt.
Vi har lagt mycket energi på att få ett absolut minimum av ljud, vibrationer och resonanser i baksätet och känner att vi verkligen lyckats med vad vi ville ha – en snygg, sportig, rolig, säker och praktisk bil med tydlig Saab-identitet och känsla.

Öppet, lättlastat och flexibelt

Den stora skillnaden mellan sedan- och kombiversionerna är naturligtvis lastkapaciteten. Saab 9-5 SportCombi har ett nästan två meter långt lastutrymme som rymmer upp till 1 600 liter. Utrymmet är öppet, lättlastat och flexibelt för att kunna möta skiftande behov.
– Att det är en väldigt praktiskt inriktad bil märker man redan när det bakre ryggstödet fälls helt eller delvis. Man behöver inte tänka på att lyfta upp sittdynan eller ta bort nackskydden. Det går snabbt och enkelt att förändra bilens användning.

Bakluckan går hela vägen ner till stötfångaren. Lasthöjden är bara 648 mm och tack vare att lastgolvet saknar tröskel är det lätt att skjuta in tung last. För att underlätta lastning i mörker finns det belysning både i bakluckan och på sidorna. Fjärrmanövrerad eldriven baklucka finns som tillval och ett utdragbart insynsskydd går att sätta direkt bakom baksätet. Man kan enkelt få skyddets bakre fästen att glida upp i D-stolparna när bakluckan öppnas. Skyddet förhindrar alltså inte åtkomligheten till lastutrymmet.

Priser Saab 9-5 SportCombi med motor- och växellådsalternativ

Saab 9-5 SportCombi Linear Rek ca pris