Saab Vårsalong:  Det våras för Saab i Stockholm

Report this content

Trollhättan: Saab tar upp traditionen med bilsalong i Stockholm och bjuder den 8-10 april på visning av hela modellprogrammet på Saab Vårsalong. Bland utställningsbilarna finns nya Saab 9‑5 SportCombi. Dessutom får allmänheten i Sverige för första gången se den mycket omtalade konceptbilen Saab Phoenix som drog världspressens blickar till sig på bilsalongen i Genève för en månad sedan.
– På 2 000 kvadratmeter utställningsyta visar vi allt som är på gång. Allmänheten får på en enda plats se den sammantaget starkaste och bredaste satsning Saab någonsin gjort, säger Magnus Hansson, chef för Saab Sverige och regiondirektör för Saab Norden.

• Premiärvisning av hela det nya modellprogrammet för allmänheten.
  • Svensk premiär för öppen visning av konceptbilen Saab Phoenix.
  • Saab Vårsalong fyller på efter avsomnade Stockholms Bilsalong.
  • Dubbelt så stor utställningsyta som på bilutställningar.
  • Öppet hus och fri entré för allmänheten 8-10 april på Nacka Strand.

Öppet hus på Saab Vårsalong

Totalt kommer 13 bilar från Saab att vara utställda på Saab Vårsalong på Nacka Strand. Med hela 2 000 kvadratmeter blir det en stor utställning.
– Stockholm har inte haft en bilsalong sedan 2006. Jag tror att det finns ett uppdämt intresse av att ta med sig vårkänslorna och titta på allt som händer hos oss på Saab, säjer Magnus Hansson.
– För att göra det enkelt för allmänheten är det fri entré och öppet för alla under publikdagarna.

Saab Phoenix blir ett dragplåster

Konceptbilen Saab Phoenix blir med stor sannolikhet ett dragplåster eftersom det blir första gången den visas för allmänheten i Sverige.
– Jag är säker på att många vill se den konceptbil som världspressen har beskrivit som nyskapande, djärv och spännande, säger Magnus Hansson. Självklart ska vi också berätta om alla de nya tekniska lösningar som finns i vårt senaste koncept.

Premiärvisning av Saab 9‑5 SportCombi

Minst lika stort fokus är Magnus Hansson övertygad om att det blir på nya Saab 9‑5 SportCombi. Också den bilen premiärvisas för den svenska allmänheten på Saab Vårsalong.
– Vi vet att intresset för vår nya kombi är mycket stort. Under vårsalongen får våra kunder och andra intresserade möjligheter att på nära håll se vad Saabs tekniker och formgivare har utvecklat.

Med på vårsalongen finns också andra bilar som allmänheten i Sverige ännu inte har sett:

• Saab Cabriolet Independence Edition som tagits fram speciellt för att fira Saabs första år som oberoende biltillverkare. En cabriolet som bara kommer att tillverkas i 366 exemplar, en för varje dag under det första året, plus en extra som startskott för år två. 25 av cabrioleterna, som får unik färg och flera unika inredningsdetaljer, kommer att säljas i Sverige.
  • Saab 9-4X är Saabs steg in i crossover-klassen. Designen av Saabs crossover har hämtat inspiration från konceptbilen Saab Aero X. Storleksmässigt ligger bilen mellan Saab 9-3 och Saab 9-5. Försäljningsstart för Saab 9-4X i Sverige blir det under senvåren.
  • Saab 9-3 Griffin är så ny att långt ifrån alla har sett den. Bilen har fått uppgraderad design, högre effekt, lägre utsläpp. Både sedan- och kombiversionerna går att få med marknadens starkaste miljödiesel 180hk TTiD.

– Det är oerhört givande att arbeta för Saab nu när modellprogrammet har blivit större och bredare än det någonsin varit tidigare, säger Magnus Hansson. Dessutom visar Saab med den nya konceptbilen att det finns stort designkunnande, djärvhet, kreativitet och mycket god teknisk höjd i företaget.
– Att få visa upp allt detta på en egen vårsalong i Stockholm blir riktigt roligt!

KONTAKT:

Saab Automobile Press Office

Tel: +46 (0)520 279797

Om Saab:
SAAB, Svenska AeroplanAktieBolaget, grundades 1937 för att tillverka militärflygplan. Tio år senare presenterades prototypen till den första bilen och i samma veva bildades SAABs bildivision. År 1990 bildades Saab Automobile AB som ett eget bolag, hälftenägt av Saab Scania Group och General Motors, och tio år senare blev Saab ett helägt dotterbolag till GM. I februari 2010 köptes Saab Automobile av holländska Spyker Cars N.V. som driver Saab som ett självständigt företag.

Saabs bilar återspeglar en fascinerande mix av det unika skandinaviska formspråket och   de djupt rotade flyghistoriska generna. Företaget är en global tillverkare av premiumbilar och har ett grundmurat rykte för intressanta innovationer. Bland många sådana märks pionjärsatsningen på turboöverladdning, avancerade säkerhetskonstruktioner och lanseringen av flex-fueltekniken med E85-bränsle i Saab BioPower. Saab Automobile AB har för närvarande cirka 3 800 anställda, de allra flesta i Trollhättan. Där har Saab Automobile bland annat huvudkontor, utvecklingsavdelning och en av världens mest effektiva bilfabriker.

Taggar: