Stadigt positiv utveckling för Saab Sverige

•    Med 888 nybilsregistreringar i mars följer Saab Sverige en stadigt positiv utveckling.
•    129 procent ökning jämfört med mars 2010 och den ackumulerade ökningen jämfört med första kvartalet 2010 är 80 procent.
•    Detta är nionde månaden i rad av tillväxt jämfört med motsvarande månader föregående år.
•    Saab 9-3 Griffin med den180 hk starka miljöklassade dieseln i spetsen nu också som SportCombi.

Trollhättan: Saab Automobile publicerar idag mars månads försäljningssiffror på den svenska marknaden. Totalt registrerades 888 Saab-bilar i mars – en ökning med 129 procent jämfört med mars 2010. Saab Sverige har nu visat tillväxt under nio månader i rad jämfört med motsvarande månader föregående år.
Under första kvartalet 2011 har Saab Sverige sålt 2 066 bilar, en ökning med 80 procent i förhållande till första kvartalet i fjol.

– Vi har sett en solid positiv utveckling för Saab i Sverige och den ligger i linje med våra förväntningar. Med tillväxt för nionde månaden i rad har vi fått ett kvitto på att det hårda jobbet som gjorts av teamet och återförsäljarna ger resultat, kommenterar Magnus Hansson, chef för Saab Sverige.

– Att intresset för Saab bland svenska företag fortsätter att sprida sig och öka är särskilt glädjande. Tjänstebilsförsäljningen är viktig för oss, säger Magnus Hansson.

En närmare granskning av försäljningssiffrorna visar framgångar för Saab 9-3. Den goda utvecklingen har accentuerats av ett breddat motorprogram där den nya miljöbilsklassade dieseln TTiD på 180 hk står för spjutspetsen.  Motorn är den starkaste diesel på marknaden och klarar miljökraven med CO2-utsläpp på låga 119 g/km.
Även för Saab 9-5 Sedan är försäljningsutvecklingen solid. Antalet nya 9-5 Sedan står sig starkt i relation till övriga sedaner i premiumklassen.

– Vi har förhoppningar om att april ska bli en spännande månad för Saab i Sverige, säger Magnus Hansson. Det blir premiär för leveranser av nya Saab 9-3 Griffin som nu också erbjuder SportCombin med vår miljödiesel TTiD i flera alternativ, inklusive toppvarianten med 180 hk. Dessutom öppnar vi under månaden orderböckerna för Saab 9-5 SportCombi, något som säkert bidrar till att höja intresset för Saab generellt.

– På Saab Vårsalong i Stockholm 8-10 april visar vi för första gången hela vårt samlade nya produktsortiment på en enda plats. Där kan allmänheten se en stor utställning med den omtalade konceptbilen Saab Phoenix, Saab 9-5 SportCombi, nya Saab 9-3 Independence Cabriolet, Saab 9-4X och Saab 9-3 Griffin. Vi tror att detta blir en spännande attraktion – inte minst för alla dem som saknar en bilsalong i Stockholm.

För mer information kontakta:
Magnus Hansson, chef Saab Sverige, 0706-36 90 90