Christian Hedelin ny strategidirektör på Saab

Saab har utsett Christian Hedelin till ny strategidirektör. Christian Hedelin tillträder den 1 november 2018 och tar då plats i Saabs koncernledning.

Christian Hedelin är för närvarande chef för strategi och affärsutveckling på Ericssons affärsområde Networks. 1994 tog Christian Hedelin civilingenjörsexamen i elektroteknik från Chalmers Tekniska Högskola och 1998 en MBA-examen på Handelshögskolan i Göteborg. Christian Hedelin har haft en rad olika positioner inom områdena strategi, affärsutveckling och marknadsföring på Ericsson, i Sverige, Malaysia och Kina.

-       Genom rekryteringen av Christian Hedelin stärker vi ytterligare vår strategiska förmåga. Vi befinner oss i ett intressant läge där många länder nu höjer sin försvarsförmåga och efterfrågan på Saabs produkter stärks ytterligare, säger Saabs VD och koncernchef Håkan Buskhe.

-       Saab är ett bolag som ligger i framkant när det gäller att utnyttja den senaste tekniken, såsom digitalisering och AI. Det gör oss konkurrenskraftiga i en tuff omvärld. Vi står inför en mycket spännande framtid, säger Håkan Buskhe.