Norska försvarsmaterielverket köper Carl-Gustaf-ammunition

Saab har fått en order från det norska försvarsmaterielverket (FMA) på leveranser av Carl-Gustaf®-ammunition. Ordervärdet uppgår till 110 miljoner SEK och leveranserna ska genomföras under 2018.

Ordern är en del av Saabs ramavtal som undertecknades med det norska försvarsmaterielverket 2017 rörande Carl-Gustaf-ammunition. Ramavtalet tillåter kunden att lägga order på skarp ammunition och övningsammunition under perioden 2017–2022. Ammunitionen kommer att användas av den norska försvarsmakten, som för närvarande använder både M2- och M3-versionerna av Carl-Gustaf.

– Detta är den andra ordern från den norska kunden sedan vi undertecknade kontraktet för ramavtalet, vilket är ett tydligt bevis på kundens förtroende för vår ammunition. Den norska försvarsmakten har använt Carl-Gustaf-systemet i många år och vi vet att de endast vill ha bästa möjliga ammunition för sina soldater. Och det är precis vad vi kommer att leverera till dem, säger Görgen Johansson, affärsområdeschef för Saab Dynamics.

Saabs världsledande vapensystem Carl-Gustaf har använts under lång tid och med stor framgång världen över, inklusive i den nordiska och baltiska regionen. Vapensystemet Carl-Gustaf kan använda en rad olika ammunitionstyper och tillåter avsuttna soldater att bekämpa olika mål – från att neutralisera stridsfordon till att röja hinder och att bekämpa fiender i byggnader. Systemet som har sålts till över 40 länder utvecklas fortlöpande med nya ammunitionstyper och förbättrade förmågor.

För mer information kontakta:

Saabs presscenter,

+46 (0)734 180 018,

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter. Genom innovativt, samarbetsinriktat och praktiskt tänkande utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ny teknik för att möta kundernas förändrade behov.