Nya Arlandatornet får skräddarsytt flygtrafikledningssystem

Handläggare Handled by Datum Date Referens Reference Bertil Ullergren 2001-10-30 CU 01-77 S Nya Arlandatornet får skräddarsytt flygtrafikledningssystem AerotechTelub har levererat primära funktioner i flygtrafiklednings systemet till Luftfartsverket och Arlandas nya trafikledningstorn. Tornet tas i bruk i slutet av december. Systemleveransen från AerotechTelub bygger på konceptet i-acs, som står för integrated air traffic control system. Det för Arlanda anpassade systemet innehåller radarpresentation, färdplanhantering, väderpresentation och fjärrmanöversystem för radar- och VHF-stationer samt ett övervakningssystem. I uppdraget har också ingått att utbilda tekniker och flygledare på systemet. AerotechTelub är ett tjänsteföretag, som erbjuder kvalificerade tekniska tjänster, underhåll och kundanpassade systemlösningar inom informationsteknik, elektronik och farkostteknik till totalförsvaret, verk och myndigheter samt valda nischer inom näringslivet. AerotechTelub har 2600 medarbetare och omsätter 2,4 miljarder kronor. AerotechTelub ingår i Saab-gruppen, ett av världens ledande högteknologiska företag med huvudsaklig verksamhet inom försvar, flyg och rymd. Inom Saab finns en rad spetskompetenser och förmågan till systemintegration. För ytterligare information, kontakta: Nils-Olof Karlberg, Marknadschef Tfn: 0470-42675, e-post: nils-olof.karlberg@aerotechtelub.se 0706-211275 Bo Tenselius, Projektledare Tfn: 011-26 42 30 e-post: bo.tenselius@aerotechtelub.se www.saab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00900/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/30/20011030BIT00900/bit0002.pdf