Saab får amerikansk order på ammunition till Carl-Gustaf

Saab har fått en order från USA:s försvarsdepartement på ammunition för det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf®. Ordervärdet uppgår till MSEK 135.

Ordern är lagd under kontraktsvillkor H92222-14-D-0008, ursprungligen annonserat av försvarsdepartementet i augusti 2014, för det 84 millimeters rekylfria gevärssystem som i USA är känt som M3 MAAWS (Multi-role, Anti-armor, Anti-personnel Weapon System). Leveranserna beräknas ske under 2019.

I tillägg till de ammunitionstyper som redan används av systemanvändarna, har försvarsdepartementet också lagt sin första order av ammunitionstypen MT 756. MT 756 med 84 millimeters kaliber är utformad för strid i stadsmiljö och för att oskadliggöra fienden som tagit skydd inne i en byggnad eller liknande befästning. MT 756 använder en tandemladdning för att tränga igenom hårda material och göra verkan på själva målet.

”Carl-Gustaf, med sitt breda utbud av ammunitionstyper, har upprepade gånger bevisat sig själv i de mest krävande miljöerna. Med den nya ammunitionen MT 756 i försvarsdepartementets lager, har soldater ännu större flexibilitet att skräddarsy vapen och förmågor för deras specifika uppdrag”, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Carl-Gustaf M4 är den senaste versionen av det i strid beprövade, axelavfyrade och mångsidiga vapensystemet som används av ett flertal länder runtom i världen. Det ger användarna en lång rad bekämpningsalternativ och gör trupperna lättrörliga och effektiva i alla stridssituationer. Carl-Gustaf M4 bygger vidare på systemets utomordentliga kapacitet och erbjuder en högre precision, lättare konstruktion och kompatibilitet med framtida innovationer.