• Saab/

Saab får beställning från FMV på nästa generations sjömålsrobot

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en order från Försvarets Materielverk (FMV) gällande produktion av sjömålsrobotar av nästa generation. Det totala ordervärdet uppgår till MSEK 500 och leveranser kommer att påbörjan i mitten av 2020-talet.

Den 31 mars 2017 offentliggjorde Saab en beställning från FMV gällande utveckling och produktion av nästa generations sjömålsrobotsystem. Systemet kommer att levereras till den svenska försvarsmakten för integration på det svenska flygvapnets nya stridsflygplan Gripen E, samt i den svenska marinens korvetter av Visby-klass. Den nya beställningen gäller leverans av ytterligare robotar.

-        Med de här robotarna kommer den svenska försvarsmakten ha en enastående förmåga att slå ut mål till havs och på land och det på långt avstånd. Det nya systemet ger dem även en förmåga att slå ut mål oavsett väderförhållande och fientligt motmedel, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Nästa generations sjömålsrobotsystem kombinerar beprövade förmågor från
Saabs sjömålsrobotsystem RBS15 med nya och förbättrade förmågor. RBS15 är ett sjömålsrobotsystem som under nästan 30 år har använts av flottor, kustrobotbatterier och flygvapen.

Systemet har en avsevärt förbättrad räckvidd, en uppgraderad målsökare och lägre vikt jämfört med tidigare system. Det har även förmåga att slå ut ett brett spektrum av sjö och land-mål, allvädersförmåga och en design som möjliggör för framtida uppdateringar. RBS15 är ett sjömålsrobotsystem som gemensamt produceras och marknadsförs av Saab och Diehl Defence.