Saab får beställning på komponenter till Carl-Gustaf

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat ett avtal om leveranser av komponenter till det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf.

Ordervärdet uppgår till MSEK 123 och omfattar produktion och leverans av komponenter till Carl-Gustaf, ett av världens mest moderna vapensystem för markunderstöd. Avtalet innehåller även optioner på ytterligare order till ett värde av
MSEK 62.

– Carl-Gustaf är ett världsledande vapensystem och den här ordern är ytterligare ett bevis på det förtroende våra kunder har för systemet, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Branschens karaktär och omständigheter som rör produkten och kunden gör att ytterligare information om kunden inte kommer att offentliggöras.

Leveranser kommer att ske under perioden 2015-2017.

Carl-Gustaf har en lång och framgångsrik historia, och har efterhand moderniserats och anpassats till nya krav. Med den senaste versionen av systemet, Carl-Gustaf M4, som lanserades under hösten 2014, erbjuder Saab ett flexibelt och bärbart vapensystem utvecklat för att ge soldaterna en flexibel kapacitet i alla scenarier.