Saab förlänger supportkontrakt med Brittiska armén

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har signerat en kontraktsförlängning med det brittiska försvarsministeriet angående support och tjänster till simulatorsystemet Direct Fire Weapon Effects Simulator, DFWES (simulatorer för vapen med direktverkande eld). Den treåriga förlängningen har ett ordervärde på 245 MSEK och träder i kraft 2017. Ordern bokas i första kvartalet 2017.

DFWES är ett laserbaserat realistiskt simuleringssystem (Tactical Engagement Simulation, TES) för soldater och fordon som simulerar effekterna av direktverkande eld. Alla vapensystem och fordon, från handeldvapen till stridsvagnar, använder lasersimulatorer och övningsdata samlas in för att objektivt utvärdera prestationer och förbättra utbildningen tack vare en utförlig återkoppling efter övning. DFWES omfattar även övningskapacitet för strid i bebyggelse och IED-röjning inklusive videosystem, vilket möjliggör en realistisk och utmanande övning för alla deltagare.

– Det här kontraktet utökar kundens förmåga och är ett starkt bevis på ett långt och utmärkt samarbete mellan Saab och den brittiska armén. Det innebär en förlängning av vårt åtagande som en betrodd leverantör av kompletta övningssystem till en ledande militär kund, säger Åsa Thegström, chef för affärsenheten Training & Simulation inom Saabs affärsområde Dynamics.

DFWES utnyttjas av British Army, Royal Air Force och Royal Marine för övningar runt om i världen och efterfrågan har ökat de senaste åren. Kontraktet omfattar support till den brittiska Royal Military Academy Sandhurst (RMAS), Infantry Battle School (IBS) samt till Collective Training Environments i Kanada och i Salisbury Plain i Storbritannien. Det stöder även en rad övningar utanför Storbritannien samt många multinationella övningar. DFWES är Storbritanniens enda modulära och mobila system som stöder samövningar med olika vapenslag på bataljonsnivå.

För mer information kontakta:

Saabs presscenter,

0734-180 018,

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter. Genom innovativt, samarbetsinriktat och praktiskt tänkande utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ny teknik för att möta kundernas förändrade behov.

Taggar: