Saab introducerar BT 46 Mk III på I/ITSEC

Försvars och säkerhetsföretaget Saab presenterar det nya realistiska träningssystemet BT 46 Mk III, på tränings- och simuleringsmässan I/ITSEC 2017 i Orlando, Florida.

I början av 1990-talet utvecklade Saab BT 46 - det första laserbaserade träningssystemet som på ett realistiskt sätt simulerade olika vapensystems ballistik och flygtid. Efter flera decennier av erfarenheter och lärdomar från kunderna, introducerar nu Saab den tredje generationen av systemet - BT 46 Mk III.

Systemet har nu flera förbättrade egenskaper, som exempelvis högre precision, trådlösa detektorer och Augmented Reality i användarens sikten. Noggrannheten är förbättrad och inställningar sker nu via smartphones och tablets. Systemet kan enkelt konfigureras för olika fordonsplattformar och kunderna kan återanvända tidigare generationer av BT-systemet. Nya BT 46 Mk III hanterar samtidig utvärdering av olika laserstandarder, som exempelvis SISO och MILES.

“Det här innebär att systemet nu är mer användarvänligt än någonsin, kostnaden under livstiden är lägre och naturligtvis är systemet kompatibelt med både tidigare och framtida generationer” säger Åsa Thegström, chef för affärsenheten Training & Simulation inom Saabs affärsområde Dynamics.

BT 46 Mk III har utvecklats för alla typer av vapen, från maskingevär och fjärrstyrda vapenstationer, till de tunga stridsvagnarna. Dagens och kommande generationer av soldater förväntar sig hög träningsrealism. Genom en kombination av precisa sensorer, högre realism och snabb återkoppling kommer Mk III-systemet att förbättra den taktiska och tekniska skjututbildningen.

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Taggar: