Saab köper resterande aktier i Saab Grintek

Saab köper utestående aktier i Saab Grintek (Pty) Ltd för MSEK 240 (MZAR 250) av Kunene Finance Company (Pty) Ltd och blir därmed 100% ägare i Saab Grintek (Pty) Ltd.

– Denna affär möjliggör ett förstärkt samarbete mellan våra försvarsrelaterade delar i Sydafrika och våra affärsenheter inom Saab, säger Saabs vice vd Kenth-Åke Jönsson.

– Även om vi avser att integrera försvarsdelarna är vi fortsatt angelägna att engagera oss med så kallade BEE (Black Economic Empowerment) partners vilket efterfrågas hos våra kunder och samarbetspartners i Sydafrika, säger Kenth-Åke Jönsson vidare.

– Vi har varit engagerade i utvecklingen av Grintek i många år och tror att försvarsdelen av Grintek kommer att få förbättrade förutsättningar om den integreras ytterligare med Saab. Vi kommer också att fortsätta vårt samarbete med Saab i Sydafrika, säger Zoli Kunene, ordförande i Kunene Finance Company (Pty) Ltd.