Saab levererar Carl-Gustaf M4 till den amerikanska armén

Saab och den amerikanska armén har undertecknat ett flerårigt ramavtal om leverans av vapensystemet Carl-Gustaf® M4. Ordervärdet på den första leveransen uppgår till cirka 170 MSEK och leveranserna beräknas ske under 2019.

Det nyligen undertecknade ramavtalet löper under 3 år och ger den amerikanska armén möjlighet att lägga beställningar på Carl-Gustaf M4-system till ett värde av ca 380 MSEK. Det rekylfria 84 mm granatgeväret Carl-Gustaf är ett stridsbeprövat system med kapacitet att användas i krävande miljöer och ger soldaterna den överlägsna kapacitet som krävs för att dominera slagfältet.

Systemet har hela tiden moderniserats och förbättrats för att uppfylla användarnas föränderliga behov. Bland andra viktiga förbättringar har den senaste versionen Carl-Gustaf M4 minskat vikten från 10 kg till mindre än 7 kg.

– Avtalet är resultatet av många års utmärkt samarbete mellan Saab och de amerikanska myndigheterna. Ordern är ett tydligt bevis på det förtroende som användaren har för både Carl-Gustaf-systemet och Saab som leverantör, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

– Carl-Gustaf har länge varit de amerikanska specialstyrkornas utvalda understödsvapen. Systemet används av infanteristyrkor i flera operationsområden och nu även av amerikanska marinsoldater. Vapensystemets banbrytande kapacitet och den flexibilitet som olika tillgängliga ammunitionstyper ger kommer att ge ännu större värde till de amerikanska soldaterna, sade Erik Smith, vd för Saab Defense and Security USA.

Sedan vapensystemet Carl-Gustaf först introducerades 1948 har det använts för att understödja avsuttet infanteri i många operationsområden över hela världen. Nya Carl-Gustaf M4 är bakåtkompatibelt med alla ammunitionstyper och förberett för att till fullo utnyttja framtidens ammunition, samtidigt som vikten är betydligt lägre än för föregångaren M3.

Ordern bokfördes under fjärde kvartalet 2018.

För mer information kontakta:

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter. Genom innovativt, samarbetsinriktat och praktiskt tänkande utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ny teknik för att möta kundernas förändrade behov.