• Saab/

Saab och Nanyang Technological University inrättar gemensamt forskingscenter

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab och Nanyang Technological University (NTU Singapore) – en av världens ledande forskningsintensiva institutioner – inrättar ett gemensamt forskningscenter som en del av ett samarbete för att utveckla forskningsprojekt och program inom avancerad digital teknik.

I anslutning till Wallenberg Autonomous Systems and Software Programme (WASP) som arrangerades idag på Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien undertecknade NTU och Saab en avsiktsförklaring om att inleda samarbete.

- Samarbetet är en viktig milstolpe för båda parterna. Det är en viktig symbolisk gest från Saab och en tydlig signal att satsa på forskning i Singapore och Asien. NTU är stolt över att vara Saabs samarbetspartner eftersom vi tillsammans kan skapa ett långsiktigt partnerskap inom forskning, säger professor Bertil Andersson, vd för NTU.

En viktig inriktning för forskningscentret är flygledning tillsammans med forskning inom områden som artificiell intelligens, cybersäkerhet, maskininlärning, datorseende, anomalitetsdetektering och införande av kamerautrustade UAV-system. Ett annat viktigt område är undervattensrobotar och forskning inom robotuppfattning (sensorer, detektering och navigering) samt uthållighet (energilagring och tillförlitlighet).

- Saab har lång erfarenhet av att samarbeta med den akademiska världen. Flera av våra tidigare forskningsprojekt har ägt rum i Sverige och varit knutna till svenska universitet och forskare. Samarbetet med NTU är det första av sitt slag i Asien. Det är ett långsiktigt forskningsprojekt som kommer att bidra till att bredda Saabs kunskapsbas och företagsnätverk i Stillahavsområdet, en viktig marknad för Saab i framtiden, säger Saabs teknikchef Pontus de Laval.

Avsiktsförklaringen undertecknades av Professor Lam Khin Yong, stabschef och biträdande forskningschef på NTU, och Ann-Kristin Adolfsson, strategichef på Saab. Även NTU:s vd Bertil Andersson, Saabs ordförande Marcus Wallenberg, samt professor Subra Suresh deltog. Professor Subra Suresh kommer att efterträda Bertil Andersson som NTU:s fjärde vd den 1 januari 2018.

Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore) är ett forskningsintensivt offentligt universitet med 33 500 studenter inom teknik, handel, vetenskap, humaniora, konst och samhällsvetenskap, samt en tvärvetenskaplig forskarskola. NTU är rankad som nummer 11 i världen och har även de senaste fyra åren i rad rankats som det främsta nya universitetet.

NTU

Tan Yo-Hinn (Mr), Assistant Director