Saab presenterar Gripen Aggressor

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab presenterar Gripen Aggressor som är en flygplansvariant baserad på Gripen C-serien. Gripen Aggressor är en optimal plattform för att agera motståndare vid realistiska luftstridsövningar och har en unik balans mellan hög prestanda, förmåga, flexibilitet och tillgänglighet, kombinerat med låg driftkostnad.

För att kunna genomföra realistiska luftstridsövningar finns ett ökat behov av mer avancerade flygsystem som agerar motståndare, en så kallad aggressor. Detta för att stridspiloter ska kunna träna och utveckla sina färdigheter inför verkliga luftstrider.

– Det är stor skillnad på den förmåga som dagens aggressorflygplan erbjuder och de ökade behov som finns. För att kunna öva på ett verklighetstroget sätt behöver stridspiloter använda avancerad stridstaktik och träna mot likvärdiga stridsflygsystem. Här fyller Gripen Aggressor dagens och framtidens behov. I grund och botten måste piloter i världsklass öva mot motståndare i världsklass - och Gripen Aggressor är precis det, säger Richard Smith, marknads- och försäljningschef för Gripen på Saabs affärsområde Aeronautics.

Gripen Aggressor är baserad på det beprövade stridsflygplansystemet Gripen C men har anpassats för aggressorrollen. Flygplanet har alla flygegenskaper och den avancerade sensor- och datalänkskapacitet som förknippas med Gripen C, men kommer inte att kunna bära skarp beväpning. Gripen C är i operativ tjänst över hela världen, inklusive i ett antal NATO-länder, och kommer att fortsätta vidareutvecklas utifrån kundernas behov.

En aggressor används för att agera motståndare vid avancerade militära stridsövningar och använder fiendens taktik för att erbjuda en realistisk miljö som piloterna kan öva i. Saab ser främst en potential för Gripen Aggressor i kommande upphandlingar i USA och Storbritannien.

Gripen Aggressor visas upp för första gången på mässan DSEI 2017, i London, Storbritannien.

För mer information kontakta:

Saabs presscenter,

+46 (0)734 180 018,