Saab Systems får beställning på vidareutveckling av försvarets luftförsvarssystem

Saab Systems har fått en beställning värd 98 miljoner kronor på fortsatt utveckling av försvarsmaktens luftförsvarssystem StriC och simulatorsystemet Strics. StriC har använts sedan 1998 av svenska flygvapnet för ledning av Jas 39 Gripen.

– Ordern är mycket viktig för försvarsmakten och Saab eftersom den bidrar till den fortsatta utvecklingen av Saab Systems världsledande ledningssystemkompetens inom såväl luftförsvar som framtida nätverksbaserade systemlösningar, säger Dan-Åke Enstedt, affärsenhetschef på Saab Systems. Beställningen inkluderar bland annat Nato-anpassningar, integration av markradar och att IP-telefoni införs. I beställningen ingår även en option på ytterligare Nato-anpassningar.