Saab visar upp flygburna övervakningssystemet GlobalEye

Saab premiärvisar idag det flygburna övervakningssystemet GlobalEye inför media i Linköping. GlobalEye är ett avancerat luftburet övervakningssystem (AEW&C-system) med swing-role förmåga, vilket innebär att det kan utföra flera olika typer av spanings- och ledningsuppdrag och dessutom växla mellan olika roller under pågående uppdrag. Jetflygplanet Global 6000 från Bombardier används som plattform för GlobalEye och Saab genomför en omfattande modifiering av flygplanet. Premiärvisiningen är en viktig milstolpe inom programmet.

GlobalEye ger användaren förmåga övervaka luft, hav och mark med en och samma lösning. Saab kombinerar en rad sofistikerade sensorer, bland annat Saabs nya kraftfulla radar Erieye ER (Extended Range) med flygplanet Global 6000 som har mycket lång räckvidd.

“Saab har den expertis och teknologi som krävs för att kunna utveckla de mest avancerade flygburna övervakningssystemen som finns på marknaden. Tack vare den starka gemensamma kunskap och erfarenhet som finns inom företaget kan vi leverera världsledande produkter som GlobalEye”, säger Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance. ”Den här milstolpen är ett bevis på att GlobalEye-programmet och Saab levererar enligt våra åtaganden.”

Det första GlobalEye-systemet förbereds just nu inför markrullning och flygprover för att samla aerodynamisk data inom ramarna för utvecklings- och produktionsprogrammet.

Saab fick den första beställningen på två GlobalEye-system av Förenade Arabemiraten på flygmässan Dubai Air Show i november 2015. Förenade Arabemiraten beställde sedan ett tredje system 2017. GlobalEye ger användaren utökad radarräckvidd med radarn Erieye ER, bättre flygräckvidd med plattformen Global 6000, kombinerat med förmågan att utföra flera olika uppdrag med samma lösning; exempelvis räddningsuppdrag, gränsövervakning och militära operationer.

För att ta del av bilder och presentationer från dagens premiärvisning besök: https://saabgroup.com/globaleye

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Taggar: