Energimarknadsinspektionen måste stå emot elnätsbolagens hot

Hälften av Sveriges elnätsbolag vägrar följa Energimarknadsinspektionens, EIs, beslut och försöker nu säkra kommande chockhöjningar av elnätspriset med hjälp av tvister i domstol.
- Nu är det ytterst viktigt att EI inte viker sig utan står på konsumenternas sida, säger Per Holm, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

Nils Holgerssongruppen består av Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO och representerar tillsammans en mycket stor del av landets bostäder och hyresgäster. Gruppens undersökningar av elnätpriserna i landets kommuner har år efter år visat på drastiskt höjda elnätpriser. De senaste fem åren har elnätsbolagen, som vi alla är bundna till och som vi inte kan byta ut, höjt priserna med 31 procent.

Nu vill elnätsbolagen höja priserna ytterligare med nära 40 procent till 2015, jämfört med perioden 2006-2009.

- De hotar med domstol för att driva igenom det och därmed trotsa Energimarknadsinspektionen vars uppgift är att värna konsumenternas intresse på denna monopolmarknad, säger Per Holm.

I oktober tog EI ett beslut som kraftigt begränsade elnätsbolagens tillåtna intäkter. Myndigheten visade då tydligt att man står på konsumenternas sida genom att inte gå med på bolagens krav.

I en juridisk process är risken stor att EI inte orkar stå emot bolagens krav. Precis det inträffade 2004 när branschen ogiltigförklarade den förra kundvänliga modellen – som senare avskaffades. Det får inte hända igen.

Detta är Nils Holgerssongruppen:
Gruppen består av Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag). Mer information om oss hittar du här: www.nilsholgersson.nu

För mer information kontakta:
Per Holm, ordförande i Nils Holgerssongruppen 070-648 01 08

Presskontakter: