Rockande hyresgäst förste vinnaren i SABOs filmtävling

A ndreas Hjalmarsson, Göteborg, vinner första pris i SABOs filmtävling med kortfilmen ”Det ska gå”. I den berättar han vad han gör med tiden han får över när han bor i hyresrätt: lär sig rocka rockring.

Den som bor i hyresrätt sparar en halvtimme om dagen. Så mycket tid använder nämligen den som bor i villa på att sköta trädgården och reparera huset enligt SCBs Tidsanvändningsundersökning. Omräknat i arbetstid blir det en hel månad på ett år.

Därför har bransch- och intresseorganisationen SABO startat en filmtävling som riktar sig till alla som bor i hyresrätt. De som deltar skickar in filmer som visar vad just de gör med tiden de får över genom att bo i hyresrätt. Filmtävlingen pågår under hela våren på kampanjsajten www.tyckomhyresratten.se

Först ut som vinnare är Andreas Hjalmarsson, grundskollärare och frilansande musiker. Han bor med sin sambo i en tvårumslägenhet hos Familjebostäder i Göteborg. För sin film ”Det ska gå” vinner han en månadshyra. Hans film hittar du här

Övriga tävlingsbidrag finns på: www.tyckomhyresratten.se

Foto från filmen ”Det ska gå”