Snabbmonterad vägg vinnare i tävlingen Professionell renovering

P Lindberg Förvaltnings AB vinner tävlingen Professionell renovering för sin förtillverkade vägg, PLWALL. Bakom priset står bransch- och intresseorganisationen SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Tävlingsjuryn imponeras av PLWALLs enkla montering. Ur juryns motivering:

Denna produkt har utvecklats för att ge en snabb, smidig och enkel montering av väggar. Genom att produkten förtillverkas minskar påverkan av damm och smuts vilket är värdefullt för såväl hantverkare som för de boende. Arbetsmiljön blir bättre än vid traditionellt byggda lättväggar. Montagesättet minimerar tillkommande arbetsmoment genom att produkten i sig självt har en hög slutfinish.”

- Professionell renovering är en tävling som växer för varje år, vi har mycket kvalificerade sökanden och tävlingen har stor betydelse för att stimulera produktutvecklingen inom renovering, säger professor Jan Borgbrant, juryns ordförande.

Hedersomnämnande i tävlingen tilldelas:

• Skanska Installation AB för bidraget Skanska Quick Connect 2.5 som underlättar elinstallationer och ökar säkerheten vid montage.
  • Burseryds Golvhandel AB för bidraget ZIPWALL som effektivt skyddar mot spridning av damm och smuts vid montering.

Priset delas ut på SABOs Fastighetsdagar 29-30 november 2011. Juryn består av:
Jan Borgbrant – juryns ordförande
Margaretha Johnsson - Bostadsstiftelsen Uddevallahem
Monica Björk – Byggmaterialindustrierna
Carl-Göran Ek – HBV
Stefan Strid – Hyresgästföreningen
Mats Spång - Bostadsbolaget i Mjölby AB
Christofer Bernebring - Uppsalahem AB
Stefan Björling – projektledare och sekreterare, SABO

Bild på prisstatyett.

Stefan Björling, SABO, tel 073-525 58 80
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, tel 070-721 20 11

Detta är SABO:
Vi organiserar ca 300 kommunala bostadsföretag i Sverige. Tillsammans äger och förvaltar medlemsföretagen ca 725 000 bostäder. De är viktiga aktörer på den svenska bostads- och arbetsmarknaden, både lokalt och nationellt.