Sveriges studenter: ”Viktigt att utbildning lönar sig”

Åtta av tio studenter tycker att det är viktigt att en högskoleutbildning lönar sig ekonomiskt, visar en ny undersökning från Saco. Inför högskolevalet släpper Saco därför ett verktyg där det går att jämföra löneutvecklingen för olika utbildningar. – Vi hjälper landets studenter att göra ett medvetet studieval, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

En akademisk utbildning är givande på många sätt. Du får ett djupare perspektiv på omvärlden, möjlighet till ett utvecklande arbete och en försäkring mot arbetslöshet. Men det räcker inte, anser landets studenter.

Närmare åtta av tio studenter tycker att det är viktigt att en högskoleutbildning även lönar sig ekonomiskt, visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av Saco.

Saco lanserar nu därför ett nytt verktyg där blivande studenter på ett enkelt sätt kan jämföra löneläget för 36 olika utbildningsinriktningar. Via verktyget kan studenterna snabbt få en bild av medellönen, livslönen samt möjligheten till löneutveckling.

Den 16 oktober stänger anmälan till högskolan och syftet med verktyget är vara ett stöd inför studievalet.

− Saco ska ha den bästa studieinformationen och arrangerar redan varje år landets största mässa för högskolestudier, säger Sacos ordförande Göran Arrius och fortsätter:

− Den framtida lönen är en viktig faktor vid valet av utbildning. Med vårt nya verktyg tar vi ytterligare ett steg för att hjälpa Sveriges studenter att göra ett medvetet studieval.

Länk till Sacos nya löneverktyg inför studievalet

Thomas Jartsell, pressansvarig Saco: 0709-186 431

Undersökningen bygger på 1 003 intervjuer med studerande på universitet och högskolor. Frågan som ställdes var ”Hur viktigt tycker du att det är att en högskoleutbildning lönar sig ekonomiskt efter avlagd examen?”. 76 procent av de tillfrågade svarade ”viktigt” eller ”mycket viktigt”.