Inbjudan till pressträff

Företagen om regelbördan - ett år efter regeringens aktivitetsplan för regelförenkling Strax före jul 1998 presenterade regeringen sin aktivitetsplan för att minska krånglet för småföretagen. Planen innebar att SimpLex-gruppen inrättades och att en förordning om småföretagstest av nya regler infördes. Därmed hade, enligt statsrådet Mona Sahlin, ”arbetet för att göra Sverige till ett föregångsland för entreprenörer”, inletts. Hur har regeringens plan påverkat företagarnas vardag? SAF har sedan 1994 låtit Demoskop mäta företagarnas egna bedömningar av utvecklingen på regelområdet. Har det blivit fler eller färre regler? Har reglerna blivit svårare eller enklare att följa, måste företagen lämna fler eller färre uppgifter? SAF presenterar svaren på dessa frågor i rapporten ”Företagen om regelbördan”, en delrapport till SAFs strukturrapport 2000. I rapporten ges också en lägesbeskrivning över hur många av Småföretagsdelegationens förslag som kan anses genomförda och utvecklingen på det internationella området. Tid: Torsdagen den 18 november kl 10.00 Plats: Hovslagargatan 5, rum 4 Medverkande: Lennart Palm, ansvarig för avregleringsfrågor i SAF, Jan Edgren, ansvarig för SAFs strukturrapport. Välkomna! Kjell Frykhammar Presschef