Nu börjar uttagningen av Årets Entreprenör i Sverige 2000

Nu börjar uttagningen av Årets Entreprenör i Sverige 2000 För sjätte året i rad skall Årets Entreprenör utses i arrangemang av SAF och Ernst & Young. Förra året gick utmärkelsen till Göran Lundin, Prevas AB. Nu börjar uttagningen av årets kandidater i varje län. Genom utmärkelsen vill SAF och Ernst & Young premiera duktiga entreprenörer över hela landet och hålla fram dem som goda förebilder och visa på entreprenörskapets betydelse i samhällsdebatten. Årets Entreprenör utses genom en grundlig uttagningsprocess regionalt och nationellt. Vinnare utses i varje län och går sedan vidare till en nationell tävlan. Samtliga länsvinnare presenteras vid en Erfarenhetsdag i Stockholm varefter den nationella juryn utser Årets Entreprenör i Sverige 2000. Årets Entreprenör i Sverige 2000 presenteras på Entreprenörsdagen i Göteborg i höst. Vinnaren inbjuds till Ernst & Youngs Entrepreneur of the Year-gala i Palm Springs, USA. De regionala vinnarna kommer att bli objekt för forskning om entreprenörskap, ett område som hittills har varit eftersatt. Nominerad kan den bli som antingen driver ett eget företag eller en verksamhet inom ett företag och besitter följande kvaliteter: Kriterier för nominering * En sann eldsjäl med stor uthållighet och handlingskraft * En nyskapande kreatör * En realistisk visionär med tillväxtambitioner * En seriös person, en god kommunikatör och en stimulerande förebild med samhällsengagemang * En företagare som skapar bestående ekonomiska resultat och som har ett finansiellt risktagande i företaget Alla är välkomna att nominera värdiga entreprenörer. Nomineringar kan göras på Ernst & Youngs webplats www2.ey.se/aretsentreprenor eller via broschyren som kan rekvireras från SAFs regionkontor över hela landet. Juryn som utser Årets Entreprenör i Sverige 2000: Torbjörn Ek, ordf, Magnus Briggert, PublicistGruppen, Jan Carlzon, Ledstiernan AB, Anders Ericson, Handelshögskolan i Göteborg, Monica Lindstedt, Hemfrid AB, Kjell Spångberg, riskkapitalist, Göran Lundin, Årets Entreprenör 1999, Micael Glennfalk, Årets Entreprenör 1998, Claes- Göran Österlund, suppleant, Årets Entreprenör 1997 Frågor ställs till Britta Aldén, SAF, tfn 08-762 61 83, fax 08-762 61 23, britta.alden@saf.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00410/bit0002.pdf