Pressinbjudan En företagsam arbetsrätt

Inbjudan till pressträff En företagsam arbetsrätt Den arbetsrättsliga lagstiftningen formades i ett betydligt mer statiskt näringsliv än vad vi har i dag och kommer att ha. Sedan lagstiftningen infördes i mitten av 1970-talet har den tekniska utvecklingen varit mycket snabb, tjänstesektorn har expanderat kraftigt och den globala konkurrensen berör de flesta företag. Arbetsrättens utformning motverkar rörligheten i arbetslivet och den utgör ett hinder för många människor att få arbete. Problemen med arbetsrätten är väl kända bland ansvariga politiker, och flera utredningar och kommissioner har avlöst varandra i syfte att modernisera arbetsrätten. I stort sett ingenting har hänt, allt medan den verklighet som företagen verkar i fortsätter att förändras i snabb takt. Arbetsrätten behöver göras om från grunden. Perspektivet måste då vara framåtblickande. Utifrån en helhetssyn på relationerna mellan arbetsgivare och arbetstagare på 2000-talets arbetsmarknad har inom SAF utarbetats ett kvalificerat förslag till en helt ny arbetsrätt, som bygger på allmänna avtalsrättsliga regler och principer. SAFs förslag, ”En företagsam arbetsrätt”, tar sin utgångspunkt i ett gemensamt intresse för företag, medarbetare och samhälle av att utveckla konkurrenskraftiga verksamheter som ger trygga jobb. Vi presenterar förslaget vid en pressträff som vi inbjuder till. Tid: Måndagen den 17 maj kl 11.00 Plats: Hovslagargatan 5, rum 12. Medverkande: Göran Tunhammar, SAFs VD, Kent Brorsson, SAFs arbetsrättschef, Peter Ander, projektledare för ”En företagsam arbetsrätt”, Claes Frankhammar, VD i PLR, ledamot i arbetsgivarförbundens referensgrupp. Förslaget sammanfattat i två kortare skrifter finns tillgängligt vid presentationen. Välkomna! Kjell Frykhammar Presschef