Sverige tog guld och brons i Yrkesolympiaden

Arbetsmarknadens Yrkesråd SAFs och LOs gemensamma organ för yrkesutbildningsfrågor Pressmeddelande 18 november 1999 Sverige tog guld och brons i Yrkesolympiaden Nu är 1999 års Yrkesolympiad i Montreal avgjord. I världens största tävling i yrkesskicklighet tog Heidi Mikkonen från Kristianstad guld i blomsterbindning och Jim Gäfvert från Stockholm fick brons i herrfrisering. - Helt fantastiskt roligt, säger Heidi. Jag lyckades försvara det svenska guldet från förra Yrkesolympiaden. - Otroligt kul, säger Jim. Konkurrensen här har varit stenhård så jag är jättenöjd med min bronsmedalj. Diplom för berömliga prestationer fick dessutom Anders Olsson, servitör från Lund, Per-Erik Larsson, billackerare från Hörby, Johan Alsterfält, möbelsnickare från Stockholm, Marcel Kautto och Martin Ozols, automatiseringstekniker från Eskilstuna respektive Hestra och Cecilia Blom, damfrisör från Motala. - Yrkesskickliga, välutbildade medarbetare är viktiga för svensk konkurrenskraft och för möjligheterna att skapa och behålla arbetstillfällen i Sverige. Vi är med i Yrkesolympiaden för att jämföra oss med andra länder och se om svensk yrkesskicklighet håller världsklass, säger Tommy Hellström, SAF, och Wanja Lundby-Wedin, LO, ordförande resp vice ordförande i Arbetsmarknadens Yrkesråd, som är initiativtagare till det svenska deltagandet. - Alla medlemmarna av det svenska yrkeslandslaget, kämpade maximalt och gjorde mycket bra insatser, berättar lagledarna Carolina Brånby, Transportgruppen och Helene Hellmark-Knutsson, LO. Flera var med i medaljstriden och placerade sig högt upp i resultatlistorna. Välkommen att ta emot deltagarna i yrkeslandslaget när de kommer från Montreal och landar Fredag den 19 november kl 12.05 på Arlanda (pressmöte i VIP-rummet kl 12.30). Medlemmarna av det svenska yrkeslandslaget 1999 Marcus Grumsten, Skoghall, Per-Erik Larsson, Hörby, svetsare billackerare Valter Hansson, Falun, Linus Holm, Falun, grafiker bilskadereparatör Johan Ljung, Åseda, Petri Mäkinen, Trollhättan, plåtslagare VVS-installatör Daniel Oscarsson, Umeå, Johan Alsterfält, Nacka, elektriker möbelsnickare Heidi Mikkonen, Mattias Filander, Stockholm, Kristianstad, florist inred.snickare Patrik Ekström, Eskilstuna, Marcel Kautto, Eskilstuna, och biltekniker Martin Ozols, Pim van Dorpel-Ericson, Hestra, automatiseringstekniker Nyköping, kock Anders Olsson, Lund, Cecilia Blom, Motala, damfrisör servitör Niklas Johansson, Uddevalla, kylmontör Jim Gäfvert, Stockholm, herrfrisör Under Yrkesolympiaden tävlade över 600 ungdomar, högst 22 år gamla, från 35 länder i mer än 40 yrkesgrenar. Omkring 200.000 åskådare såg tävlingarna som genomfördes i Olympiastadion i Montreal 11-14 november 1999. Om du vill få kontakt med någon av de tävlande medan de är kvar i Montreal, ring Carolina Brånby, tel 001-514 993 2496 eller Helene Hellmark-Knutsson, tel 001-514 993 1755. För mer information ring Greger Ahlstedt, tel 070 - 798 19 00. Besök också www.yrkesolympiaden.nu eller www.35mondial.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00070/bit0002.pdf