Delårsrapport för perioden januari-juni 2015

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2014.
Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari – 31 december.

Fortsatt positiv ordertrend för Safe at Sea

Koncern - Delårsperioden (januari-juni), 2015

• Nettoomsättningen uppgick till tkr 5 074 tkr (6 322 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -169 tkr (-139 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 kr (-0,056 kr)

Koncern - Andra kvartalet (april-juni), 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 2 874 tkr (3 264 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -214 tkr (12 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,06 kr (0,005 kr)

VDs kommentarer

Orderingången ser fortsatt positiv ut. Vi jobbar även för att bredda vår produkt- och tjänsteportfölj, avseende produkter som kommer komplettera RescueRunner-systemet på ett bra sätt.

Tyvärr har vi haft mindre störningar med inleveranser av delar från underleverantörer till RescueRunnern(RR) vilket resulterat i förseningar gentemot vår produktionsplanering. Vi jobbar dock kontinuerligt tillsammans med våra leverantörer för att ha så ändamålsenligt inflöde av komponenter som möjligt. Denna gång uppstod störningen olyckligtvis precis inför utleveranser som planerats till slutet på juni och därmed också kvartalet.

Under perioden har vi jobbat mycket utåtriktat mot både befintliga kunder och potentiella kunder.
I maj ställde vi ut på Teknikdagarna i Skövde, en mässa speciellt inriktad mot räddningstjänster i Sverige. Det blir också fler och fler räddningstjänster som brukar RR, från Östersund i norr till Laholm i syd.

Det större eventet under perioden var dock World Maritime Rescue Congress(WMRC) i Bremerhaven, med tillhörande utställning under fyra dagar i månadsskiftet maj-juni. WMRC blev en stor framgång och inte minst tack vare SSRS och det Norska Redningsselskapets (RS) positiva inställning till och uppvisning av RescueRunner. Genom SSRS gavs många av de besökande besättningarna från andra sjöräddningar möjligheten att också provköra RR. Safe at Seas monter var mycket välbesökt under hela mässan och det bjöds många möjligheter att träffa representanter för de flesta närvarande sjöräddningsorganisationerna.

Vi vill än en gång passa på att tacka såväl SSRS som RS för uppvisningar av RescueRunner under dessa dagar.

RS valde att utnyttja optionen om ytterligare fem RR. Vidare har RS även skickat ner sitt största räddningsfartyg RS111 Henry Peter von Koss till Medelhavet, som är utrustad med en RescueRunner. För mer info besök gärna https://www.facebook.com/SafeatSea eller

Det var tydligt under WMRC att såväl RS beslut att satsa på RR samt de framgångsrika testerna av RR med BP EOC har ökat intresset för RR och Safe at Sea. RS har ett mycket gott rykte som en professionell sjöräddningsorganisation och att de efter tester av andra typer av sk. lättbåtar valt att satsa på RR väger förstås tungt i vår dialog med andra SAR-kunder.

Vi har under juni inlett dialoger med sjöräddningsorganisationer från fler länder där vi ser fram emot att vinna fler order under hösten för leveranser under första halvåret 2016.

Dialogen med flera organisationer inom offshore angående RR som räddningsbåt vid oljeriggar fortgår. Besparingsåtgärder har dock hamnat i fokus inom offshore. På kort sikt påverkar det
RR-projektet som går lite på sparlåga, dvs. att processen går långsammare. Men på sikt är vår bedömning att branschens behov att av sänka sina kostnader, är till vår fördel, då RR-systemet erbjuder en mycket kostnadseffektivare lösning än befintliga räddningssystem. Projektet förväntas ta ny fart under början på hösten.

Tillsammans med vår norska partner Hode over Vann så lanserar vi under hösten en utbildning i Räddning i älv och översvämningsdrabbade områden med RR. Vi planerar en pilotkurs i september.
Vi ser att våra kunder efterfrågar den här typen av kurs som främst riktar sig till såväl räddningstjänster som sjöräddningar likt SSRS och RS som ser ut att gå mot att utöka sin verksamhet till att även innefatta inre vatten.

Den nya styrelsen har redan hunnit med tre möten sedan årsstämman och det strategiska arbetet med att utveckla Safe at Sea till nästa nivå har inletts.

Vi kan förstås inte vara nöjda med det svaga resultatet i andra kvartalet. Men med det kommande kvartalet som är fulltecknat med nyproduktion och serviceuppdrag och en fortsatt positiv ordertrend. Så bedömer vi att det ser bra ut för helåret och vi räknar med att nyanställa inom produktion då vi räknar med ökad produktion och försäljning in i 2016.

Händelser under perioden

Safe at Sea AB har ställt ut RescueRunnern på Teknikdagarna i Skövde, en mässa speciellt riktad mot Räddningstjänster i Sverige och Norge.

World Maritime Rescue Congress i Bremerhaven, en konferens och mässa riktad mot sjöräddningsorganisationer från hela världen.

Sju RescueRunners beställda: Fem till RS, en till SSRS och en till TESO.

Viktiga händelser efter perioden

MDS ställde ut RescueRunner under Seaworks i Southampton och de betraktar själva årets mässa som den mest framgångsrika hittills.

Besök i Hongkong hos kunden Hong Kong Fire and Rescue Department för uppföljning av leveransen från tidigare i år samt förhandling om ytterligare beställningar för leverans i år. Nytt besök för att sluta avtal är planerat till oktober. Det har indikerats men ännu inte bekräftats att även representanter från China Salvage and Rescue (Kinas statliga sjöräddning) kommer att närvara vid detta möte.

Vi befinner oss också i slutskedet av förhandlingar med en en ny agent som täcker hela södra Afrika, från Sahara och söderut.

Utställning och demonstrationer för utvalda kunder på flytande mässan Water Sports Fair WIND and WATER – on Water i Gdynia 30/7-31/7 tillsammans med vår nya agent i Polen JP Marine.

Förhandlingar har också inletts med en agent i Spanien.

Planerade aktiviteter under augusti och september

Förhandling med flera olika bolag om samarbete kring deras revolutionerande produkter för ytlivräddning.

MDS vår agent i UK planerer att ställa på DSEI i London 15-18/9 en av världens största säkerhets- och försvarsmässor

Vår tilltänkta agent i Afrika planerar att ställa ut på flera mässor under hösten varav den första i början på oktober.

Kommande rapporter

Safe at Sea rapporterar resultatet kvartalsvis.

Kommande rapporter:
Kvartalsrapport (Q3)                 30 oktober 2015

Granskning

Rapporten har ej granskats av bolagets revisorer.

Kungälv 2015-07-31

Safe at Sea AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Kaj Lehtovaara, VD

Erik Rudelius, informationsansvarig
Telefon 0303-230705
erik@safeatsea.se

Delårsrapporten finns tillgänglig på www.safeatsea.se, www.aktietorget.se samt hos bolaget.

Safe at Sea AB (publ)
Bilgatan 3B