Rekordaffär för Safe at Sea

Safe at Sea AB har vunnit upphandlingen från Estländska Gränsbevakningen om tio räddningsenheter med tillhörande transport- och sjösättningssystem och utbildning.
Safe at Seas GuardRunner-system är det enda systemet som svarade upp till Estländska Gränsbevakningens högt ställda krav. Affären är värd ca 4,4 miljoner SEK.

Safe at Seas helhetslösning med GuardRunners för patrullering och sjöräddning (SAR), komplett med tillhörande transport- och sjösättningsutrustning och utbildning, var det enda anbudet som uppfyllde Gränsbevakningens högt ställda krav.

Rekordaffär
Detta är bolagets hitills enskilt största affär, som också visar att myndigheter och andra större organisationer i allt större utsträckning ser Rescue- och GuardRunner-systemens speciella förmågor som det bästa sättet att lösa deras behov. Med GuardRunner som är speciellt utvecklad för professionell verksamhet. Tillsammans med vårt helhetstänk, att leverera en komplett funktion inklusive båtar, transport-/sjösättningssystem och utbildning byggt på best practice, har varit avgörande för att vinna affären.

”Ett annat aktuellt exempel på detta är den kompletta mobila räddningsstationen med RescueRunner som Safe at Sea levererar till Göteborgs hamn i september.”

Rekordkort ledtid
Safe at Sea genomförde i december 2015 demonstrationer av GuardRunner för Gränsbevakningen på plats i Estland. Historiskt har ledtider till avslut varit ca tre år. Estländska Gränsbevakningen har dock gått mycket snabbare fram och genomfört processen på mycket kortare tid.
”Vi ser att ledtiderna blir kortare. Allteftersom vår marknad mognar, blir våra kunders beslutsprocesser också snabbare. Positivt är också att förfrågningarna som kommer, alltmer avser kompletta system-lösningar och i minskande omfattning enskilda båtar och s.k. provbeställningar.”

Vi är stolta över att Estländska Gränsbevakningen har valt Safe at Seas anbud.
säger Kaj Lehtovaara, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kaj Lehtovaara, VD                                                 Erik Rudelius, informationsansvarig

Telefon 0303-23 07 04                                          Telefon 0303-23 07 05

kaj@safeatsea.se                                                   erik@safeatsea.se

Besök även www.safeatsea.se, www.rescuerunner.com, www.facebook.com/SafeatSea

Safe at Sea AB tillverkar och säljer en unik räddningsbåt, Rescuerunnern, som förmodligen är det effektivaste systemet i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Safe at Sea är även ägare till Safe at Sea Management AB, ett bolag som tillhandahåller managementtjänster för sjöfarten. Safe at Seas aktie är listad på AktieTorget.