Safe at Sea utvecklar samarbeten i Frankrike

En delegation från Frankrike med bl a nationell projektledare för utveckling av sjöräddningsrutiner kommer under tredje kvartalet besöka Safe at Sea. Vi har även blivit inbjudna till Frankrike i december för att träffa hela den nationella projektgruppen. På begäran kommer även ytterligare demonstrationer att göras av RescueRunnern i Frankrike.

I slutet på juni genomförde Safe at Sea tillsammans med sin franska agent Fire Technologies ett event för ca 25 deltagare från närmare olika organisationer. Dessa kom från bl a professionella dykskolor och Service Departemental Incendie et Secours (franska Räddningstjänsten). Eventet hölls i Esparron de Verdon som ligger ca 10 mil NO om Marseille.

Det mycket framgångsrika eventet i Esparron de Verdon följdes på midsommardagen av ytterligare demonstrationer i Monaco för den franska marina polisen samt den 8 juli på floden Rhône.

Som en följd av eventen i Frankrike är det nu beslutat att:

• En delegation med bl.a. projektledaren för den nationella projektgrupp som ansvarar för utvecklingen av sjöräddningsrutiner för franska räddningsorganisationer, kommer att besöka Safe at Sea under tredje kvartalet. Besöket görs för att lära mer om RescueRunner-systemet, utbyta erfarenheter med Safe at Sea och se hur man ska kunna etablera RescueRunner-systemet på bästa sätt inom fransk räddningsverksamhet nationellt.
  • Safe at Sea har blivit inbjudet till Frankrike i december för att träffa hela den nationella projektgruppen och där presentera hur ett vidareutvecklat RescueRunner-system anpassat för franska förhållanden kommer att se ut.
  • Fler tester att genomföras med RescueRunner av flera olika franska organisationer i under sommaren.
  • Räddningstjänsten i Paris kommer att testa RescueRunner

Räddning på floder, älvar och översvämningsdrabbade områden är marknader där RescueRunner är en väldigt användbar enhet. Sedan förra året finns en RescueRunner som en nationell resurs i Storbritannien just för dessa ändamål. Safe at Sea har även med sin partner inom älvräddning, Hode over Vann, tagit fram en specifik kurs för användning av RescueRunner under dessa specifika förhållanden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kaj Lehtovaara, VD
kaj@safeatsea.se

Erik Rudelius, informationsansvarig
erik@safeatsea.se

Besök även www.safeatsea.se, www.rescuerunner.com, www.facebook.com/SafeatSea

Safe at Sea AB tillverkar och säljer en unik räddningsbåt, Rescuerunnern, som förmodligen är det effektivaste systemet i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Safe at Sea är även ägare till Safe at Sea Management AB, ett bolag som tillhandahåller managementtjänster för sjöfarten. Safe at Seas aktie är listad på AktieTorget.