Älgdrevet lockar över 2 000 orienterare till Säfsen – en älg i prispotten

Report this content

I helgen, 1-2 oktober, återuppstår den klassiska orienteringstävlingen Älgdrevet. Över 2 000 orienterare kommer att inta Lindesnässkogarna, 15 kilometer från Säfsen Resort. Precis som när tävlingen anordnades för 20 år sedan får vinnaren i dam- och herrklassen dela på köttet av en hel älg. För Säfsen Resort innebär tävlingen att anläggningen i stort sett är fullbokad.

Ett lockande tävlingskoncept, fin terräng, ett bra boende och möjligheten att äta gott gör att över 2 000 orienterare kommer till Älgdrevet till helgen
– Tävlingen konkurrerar med världscupavslutningen i Schweiz men några av våra bästa orienterare väljer ändå att tävla här. Det är ett kvitto på att vi erbjuder en riktigt bra tävling. Sedan har vi ju ett jätteroligt pris i form av en halv älg också, säger Alf Larsson, tävlingsledare från HJS-Vansbro OK, som arrangerar tävlingen tillsammans med Ulriksberg IK och Säfsen Resort.

Tävlingen innebär att Säfsen Resort kommer att ha en nästintill full beläggning från torsdag till söndag.
– Älgdrevet är ett perfekt arrangemang för oss. Orientering är en sport för hela familjen, som är vår viktigaste målgrupp. I helgen finns det massor av kringaktiviteter för både barn och vuxna och vår älgmaskot Filurius kommer att ta väl hand om alla barn, säger Andreas Henriksson Ferner, sport- och evenemangsansvarig på Säfsen Resort.

Förutom att vinnarna i dam- och herrklassen får älgkött får de erbjudandet att följa med på älgjakt tillsammans Säfsens Resorts jaktansvarige, Henrik Steffansson, efter älgjaktspremiären den 10 oktober.

Fakta Älgdrevet
Älgdrevet var en av Sveriges största orienteringstävlingar på 70-och 80-talen, men lades ner 1992. I år har Säfsen Resort gjort gemensam sak med HJS Vansbro OK och Ulriksberg IK och väckt liv i tävlingen. På lördagen avgörs även Ultralång-SM som bidragit till att lyfta nystarten. Här kommer vi att få se Sveriges bästa juniorer.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Henriksson Ferner, sport- och evenemangschef Säfsen Resort AB, 070-417 24 66,
e-post andreas.ferner@safsen.se
Jonas Andersson, anläggningschef Säfsen Resort AB, 0704-17 24 50, jonas.andersson@safsen.se

www.algdrevet.se, www.safsen.se Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum

SÄFSEN Resort är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Säfsen är för tredje året i rad nominerad till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.

Taggar: