Bra affär att köpa semesterhus i Säfsen

Efter förra årets stora intresse för ett eget semesterboeende i Säfsen, startar nu försäljningen av ytterligare 30 timmerstugor i bostadsrättsföreningen Säfsbyn 2. Redan innan försäljningen startat är 15 hus bokade av förhandsintressenter som tecknat avtal med Swedbank Fastighetsbyrå i Ludvika.

Mäklaren Ralph Blommé som ansvarar för försäljningen är inte överraskad över det stora intresset för ett eget boende i Säfsen. Han ser en trend i att barnfamiljer väljer att äga sitt semesterboende på orter som erbjuder en attraktiv åretruntverksamhet till rimliga kostnader.

– Förutom möjligheten till ett enkelt och bekvämt semesterboende har investeringen visat sig vara en riktigt bra affär. När stugan inte används hyrs den ut av Säfsen Resort, där en del av hyresintäkterna tillfaller bostadsrättsinnehavaren. Dessutom får bostadsrättsägarna rabatt på skipass och på inköp i Skidboden och i Björnen Sportshop.

De 30 husen i Säfsbyn 2 ligger i södra delen av Säfsens stugområde och i direkt anslutning till den förbindelselift som planeras till Säfsen Alpin. Priset på stugorna ligger mellan 625 000 kronor och 725 000 kronor beroende på storlek, läge och om köparen väljer att utrusta huset med bastu. En prisnivå som ligger avsevärt lägre än motsvarande boende längre upp i fjällvärlden.

Den 25-26 augusti genomförs en stor allmän visningshelg, och därefter påbörjas den omfattande renoveringen av stugorna för att sedan överlämnas till ägarna den 1 december.

– Precis som tidigare är det den geografiska närheten till Säfsen som lockar intressenter från storstadsområdena i Mälardalen och från Göteborgsområdet. Dessutom har vi en hel del danskar, holländare och tyskar som upptäckt att Säfsen är ett bekvämt och spännande semesteralternativ året runt. Att bostadsrätten även visat sig generera stabila hyresintäkter till ägaren – trots det milda vädret den gångna vintersäsongen – bidrar naturligtvis också till intresset, säger Ralph Blommé.

Enligt Christer Rosén, vd Säfsen Resort, bekräftar det stora intresset att Säfsen nu etablerat sig som en stark semesterdestination med upplevelser året runt.

– Vi utvecklar Säfsen Resort kontinuerligt för att vara ett attraktivt semesteralternativ för den aktiva familjen. Det senaste året hade vi behövt ytterligare 1000 sängplatser för att kunna möta efterfrågan under framförallt sommaren och vintern. Att utveckla boendekapaciteten är något vi arbetar vidare med, säger Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB.