DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI-JUNI 2014

Första halvåret 2014

• Hyresintäkterna ökade med 19 % till 526 miljoner kronor (443 miljoner kronor föregående år).

• Förvaltningsresultatet ökade med 34 % till 319 (238) miljoner kronor. Förvaltningsresultatet per stamaktie efter utspädning ökade med 33 % till 1,68 (1,26) kronor jämfört med motsvarande period föregående år.

• Omvärdering av fastigheter påverkade resultatet med totalt 258 (165) miljoner kronor.

• Omvärdering av räntederivat påverkade resultatet med totalt –262 (232) miljoner kronor.

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 249 (509) miljoner kronor, motsvarande 1,24 (3,09) kronor per stamaktie efter utspädning.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 238 (206) miljoner kronor motsvarande 1,17 (1,05) kronor per stamaktie efter utspädning.

• Sagax har under perioden nettoinvesterat 1 066 (889) miljoner kronor i fastigheter. Sagax har förvärvat 14 fastigheter och avyttrat tre fastigheter under perioden.

Andra kvartalet 2014

• Hyresintäkterna ökade med 19 % till 269 miljoner kronor (226 miljoner kronor under motsvarande period föregående år).

• Förvaltningsresultatet ökade med 43 % till 179 (125) miljoner kronor under kvartalet.

• Omvärdering av fastigheter påverkade resultatet med totalt 218 (159) miljoner kronor.

• Omvärdering av räntederivat påverkade resultatet med totalt –139 (129) miljoner kronor.

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 208 (337) miljoner kronor.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 126 (108) miljoner kronor under kvartalet.

• Sagax har under det andra kvartalet nettoinvesterat 416 (410) miljoner kronor i fastigheter. Under kvartalet har 9 fastigheter förvärvats och en fastighet avyttrats.

Oförändrad prognos för 2014

För 2014 beräknas förvaltningsresultatet, det vill säga resultatet före omvärderingar och skatt, med nuvarande fastighetsbestånd och tillkännagivna förvärv och försäljningar uppgå till 670 miljoner kronor. Prognosen tillkännagavs vid avlämnande av delårsrapport för januari-mars 2014.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick per 30 juni 2014 till 1 459 000 kvadratmeter fördelat på 152 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 augusti 2014 kl.08.00.