SAGAX AVTALAR OM FÖRVÄRV AV 14 FASTIGHETER FÖR 455 MKR

Sagax har avtalat om förvärv av en fastighetsportfölj omfattande 14 industrifastigheter varav 8 stycken i Paris, 4 stycken i Lyon samt 2 mindre fastigheter utanför dessa marknader.

Investeringen uppgår till motsvarande 455 miljoner kronor varav 74 % avser fastigheterna i Paris, 23 % avser fastigheterna i Lyon och 3 % avser de övriga fastigheterna.

Fastighetsportföljen omfattar 79 000 kvadratmeter uthyrningsbar area med en genomsnittlig uthyrningsgrad om 83 %. Två fastigheter i Paris omfattande 9 000 kvadratmeter uthyrningsbar area förvärvas vakanta. Återstående 12 fastigheter omfattar 70 000 kvadratmeter och har en uthyrningsgrad om 91 % fördelat på 50 hyresgäster.

Den genomsnittliga direktavkastningen beräknas inledningsvis uppgå till 6,4 % för hela portföljen samt till 7,3 % exklusive de två helt vakanta fastigheterna.

Vid fastighetsförvärv i Frankrike har berörda kommuner rätt att förköpa de fastigheter som säljs inom kommungränserna. Detta gäller även de aktuella förvärven. Sagax beräknas få besked i förköpsfrågan i slutet av maj 2016. Under förutsättning att förköp inte sker i sådan omfattning att fastighetsportföljen försämras för Sagax kommer tillträde att äga rum den 15 september 2016.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 31 december 2015 till 1 860 000 kvadratmeter fördelat på 225 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 mars 2016 kl. 08.30.