• Sagax/

SAGAX AVTALAR OM FÖRVÄRV AV TRE FASTIGHETER I NEDERLÄNDERNA FÖR 288 MKR

Sagax har avtalat om förvärv av tre fastigheter i Almere, 30 minuter från centrala Amsterdam. Den sammanlagda anskaffningskostnaden uppgår till motsvarande 288 miljoner kronor.

Fastigheterna förvärvas från Pon Holdings B.V. som tillsammans med dotterbolag kommer att hyra merparten av lokalerna. Pon är en privatägd global koncern som grundades 1898. 2015 omsatte koncernen motsvarande 67 miljarder kronor och hade 13 000 anställda.

Fastigheterna omfattar 74 000 kvadratmeter friköpt markarea och 25 700 kvadratmeter uthyrningsbar area bestående huvudsakligen av lager- och industrilokaler. Lokalerna används för försäljning och service av mark- och schaktmaskiner samt som Pon Holdings globala huvudkontor. Byggnaderna uppfördes 2008-2010.

Fastigheterna är fullt uthyrda och den genomsnittliga löptiden uppgår till 9,4 år. Årshyran uppgår till motsvarande 24 miljoner kronor.

Tillträde beräknas ske i december 2016 efter erhållande av sedvanliga myndighetstillstånd.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 september 2016 till 2 235 000 kvadratmeter fördelat på 431 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.