• Sagax/

SAGAX EMITTERAR OBLIGATIONSLÅN OM SEK 600 MILJONER OCH OFFENTLIGGÖR RESULTAT FÖR ÅTERKÖPSERBJUDANDE AV UTESTÅENDE OBLIGATIONER MED FÖRFALL I JUNI 2018

EJ FÖR PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, I SIN HELHET ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA ELLER ANNAN JURISDIKTION DÄR PUBLICERANDE ELLER DISTRIBUERANDE AV DETTA MEDDELANDE ÄR OLAGLIGT. DETTA OFFENTLIGGÖRANDE INNEHÅLLER INTE NÅGOT ERBJUDANDE ATT TECKNA ELLER FÖRVÄRVA NÅGOT AV HÄRI BESKRIVNA VÄRDEPAPPER.

Sagax emitterar obligationer om SEK 600 miljoner

AB Sagax (publ) (”Sagax”) med rating Ba1 (positive outlook) från Moody’s Investors Service har emitterat en senior icke säkerställd obligation om SEK 600 miljoner inom ett rambelopp om SEK 1 500 miljoner. Obligationslånet löper till den 1 februari 2021 med en rörlig ränta om STIBOR 3m + 225 räntepunkter.

Emissionslikviden kommer främst att användas till refinansiering av 2018-obligationerna (som definierat nedan) samt till allmänna verksamhetsändamål. Syftet med nyemissionen och återköpserbjudandet har varit att förlänga skuldförfallostrukturen för att stärka Sagax finansiella profil som en del i arbetet mot en investment grade rating.

Återköpserbjudandet

Återköpserbjudandet riktat till innehavare av de utestående obligationerna emitterade av Sagax om SEK 600 miljoner med rörlig ränta och med ISIN SE0005249760 med förfall den 25 juni 2018 (”2018-obligationerna”) har slutförts.

Totalt belopp för vilket giltiga anmälningssedlar har inlämnats uppgår till SEK 307 miljoner. Villkoren för återköpserbjudandet är uppfyllda och Sagax kommer att acceptera detta belopp i enlighet med återköpserbjudandet.

Återköpspriset för 2018-obligationerna är ett fast kontantpris motsvarande 100,25 procent av det nominella beloppet (samt upplupen och obetald ränta i enlighet med villkoren för 2018-obligationerna fram till och med den relevanta likviddagen). Likviddag för återköpserbjudandet är den 5 december 2017. Likvidavräkning avseende återköp av 2018-obligationer under återköpserbjudandet kommer att ske som transaktioner i andrahandsmarknaden via arrangörsbankerna. Alla innehavare som deltar i återköpserbjudandet skall koordinera bokningen av transaktionen med den förvalda arrangörsbank som angavs i anmälningssedeln.

Förtida inlösen

Sagax kommer att påkalla förtida inlösen av de 2018-obligationer som inte återköpts via återköpserbjudandet. Ett separat meddelande om förtida inlösen kommer att skickas ut i enlighet med obligationsvillkoren för 2018-obligationerna. Vid förtida inlösen kommer 2018-obligationerna att lösas in till motsvarande 100,00 procent av det nominella beloppet (samt upplupen och obetald ränta) i enlighet med villkoren för 2018-obligationerna fram till och med aktuell inlösendag, som kommer att vara den 29 december 2017.

Arrangörsbanker (Joint Bookrunners och Dealer Managers)

Nordea Bank AB (publ)

E-mail: nordealiabilitymanagement@nordea.com

Swedbank AB (publ)

E-mail: syndicate@swedbank.se

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 30 september 2017 till 2 409 000 kvadratmeter fördelat på 477 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Denna information är sådan information som Sagax är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 november 2017 kl. 10.00 CET.