• Sagax/

VILLKOR FÖR SAGAX FÖRVÄRV AV FASTIGHETER I FINLAND FÖR 850 MKR UPPFYLLT

Sagax meddelade den 12 februari (pressmeddelande nr. 4, 2016) att bolaget ingått ett villkorat avtal om förvärv av en fastighetsportfölj omfattande 2 stormarknader och 184 närlivsbutiker i Finland. Den avtalade köpeskillingen uppgår till motsvarande 850 miljoner kronor.

Sagax förvärv var villkorat av att den finska handelskoncernen Kesko erhöll Konkurrens- och konsumentmyndighetens godkännande att förvärva den dominerande hyresgästen i fastighetsportföljen, Suomen Lähikauppa (”SLK”), samt att förvärvet av SLK genomförts.

Kesko offentliggjorde under gårdagen att Konkurrens- och konsumentmyndigheten lämnat sitt godkännande och meddelade idag att förvärvet av SLK genomförts.

Därmed är villkoret avseende Sagax förvärv av fastighetsportföljen uppfyllt. Tillträde kommer att ske under innevarande kvartal.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 - 545 83 540.

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav uppgick den 31 december 2015 till 1 860 000 kvadratmeter fördelat på 225 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.sagax.se.

Informationen är sådan som AB Sagax (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 april 2016 kl. 17.00.