Nyttig snabbmat skapar arbetstillfällen i Göteborg

Report this content

Tillväxtföretaget Salads and Smoothies fortsätter att växa och öppnar två restauranger i Göteborg. Den 9 april slås portarna upp på Lindholmspiren 9. Innan sommaren öppnar ytterligare en restaurang på Vallgatan i centrala Göteborg.

-       Vi har valt Lindholmen Science Park för vår första restaurang i Göteborg eftersom vi vill vara med i den expansiva utvecklingen som pågår där och erbjuda företag och studenter hälsosam mat till ett bra pris med hög kvalité, säger Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig.

Företaget omsatte 30 MSEK 2013 och räknar med en tillväxt på drygt 50 MSEK under 2014. Salads and Smoothies har sedan starten arbetat aktivt med att skapa jobb för ungdomar som har haft svårt att komma in på arbetsmarknaden. Med öppningarna i Göteborg skapas i första hand tio nya jobb och intresset är stort.

-       Etableringen i Göteborg innebär att Salads and Smoothies totalt sedan starten 2009 har satt 40 ungdomar i arbete.

Ansvarig för restaurangen på Lindholmen blir Liza Weimén, med bred erfarenhet från företagscatering från Eurest Volvo Torslanda och Sodexo.

Öppningarna i Göteborg innebär att det finns nio Salads and Smoothies i Sverige. De närmaste tre åren beräknar företaget öppna 20 nya restauranger.

-       Vi vill växa organiskt, från söder till norr. Vi erbjuder hälsosam snabbmat till ett bra pris med hög kvalité där konceptet är större än bara en restaurang, säger Sammy Challal.

Företagets ambition att vara mer än bara en restaurang tydliggörs genom samarbetet med dietisten Björn Hedqvist, som ansvarar för energiberäkningarna på menyerna.

-       Salads and Smoothies erbjuder ett nyttigt och varierat alternativ till snabbmat. Råvarorna är noga utvalda och möjligheten till att kombinera sin meny själv gör det enkelt att göra medvetna val, oavsett vem man är, säger Björn Hedqvist.

För mer information kontakta: Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig,

tel: 073-035 10 05, e-post: sammy.challal@saladsandsmoothies.se

Mer information finns på www.saladsandsmoothies.se

Taggar:

Snabbfakta

Salads and Smoothies är ett tillväxtföretag i som startade sin första restaurang i Malmö hösten 2009. Bakom företagskonceptet står entreprenörerna Alexander Zinnert, Henrik Regnér och Sammy Challal. Bröderna Dan och Ulf Magnusson som står bakom byggnadsfirman Otto Magnusson AB, blev 2012 delägare i Salads and Smoothies. Genom att erbjuda en varierad meny av sallader och smoothies är företagets ambition och mål är att vara ett nyttigare, fräschare och godare alternativ till snabbmat. Företaget omsatte 30 MSEK 2013 och har 25 anställda. Salads and Smoothies har fått priser för årets hälsokoncept, bästa snabbmål och Arla Guldko. Mer information finns på www.saladsandsmoothies.se

Citat

- Vi har valt Lindholmen Science Park för vår första restaurang i Göteborg eftersom vi vill vara med i den expansiva utvecklingen som pågår där och erbjuda företag och studenter hälsosam mat till ett bra pris med hög kvalité, säger Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig.
Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig
- Etableringen i Göteborg innebär att Salads and Smoothies totalt sedan starten 2009 har satt 40 ungdomar i arbete.
Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig
- Vi vill växa organiskt, från söder till norr. Vi erbjuder hälsosam snabbmat till ett bra pris med hög kvalité där konceptet är större än bara en restaurang, säger Sammy Challal.
Sammy Challal, grundare och marknadsansvarig
- Salads and Smoothies erbjuder ett nyttigt och varierat alternativ till snabbmat. Råvarorna är noga utvalda och möjligheten till att kombinera sin meny själv gör det enkelt att göra medvetna val, oavsett vem man är”, säger Björn Hedqvist.