Revolutionerade fartygsinnovation uppfanns på SaltX Future Energy Hack

– En idé som sparar rederier 1000 euro per timme

SaltX Future Energy Hack har avgjorts och vinnarna får en fantastisk start på deras entreprenörsresa tack vare sponsorer som- STHLM Tech Fest, Norrsken och många fler. SaltX leder innovation, utveckling och kommersialisering av nya produkter som baseras på SaltX nano-coatade salt. Det genomgående temat för de nya idéerna och innovationerna är FN:s globala klimat och energimål om hållbar energilagring.

Under Hackathonet fokuserade innovatörerna och entreprenörerna på att minska beroendet av fossila bränslen och öka pålitligheten i energinäten på öar. Vinnarna utvecklade ett nytt koncept där värmeenergin på stora kryssningsfartyg ska lagras under gång och sedan användas i hamnarna. Detta för att undvika att fartygen är tvungna hålla motorn igång eller koppla upp sig mot öarnas ofta stora fossilberoende och klena energi-nät. Det vinnande teamet presenterade sin slutpitch på Sthlm Tech fest under stora ovationer.

Trots att detta var SaltX andra Hackathon innehöll det många nyheter. Det var det första hackathonet där ett team hade medlemmar från alla världens hörn, som sedan pitchade online i finalen. Det var också första gången som SaltX delade ut SaltX Innovation Award, som gick till ett lag som drog till sig stor uppmärksamhet för sin uppfinnesrikedom. De skapade ett helt nytt koncept där det nano-coatade saltet kan komma att integreras i framtidens byggnadsmaterial.

Om deltagarna
De uttagna deltagarna flög in från fler olika delar av världen som Mongoliet, Taiwan, Kina, Indien, Tyskland och Italien. Förutom de deltagarna som var på plats var det även ett tävlande team speciellt uttaget från Kina, Indien och Sverige.

Om Hackathon partners
Under hackathonet var det ett antal talare och coacher på plats för att inspirera och stötta lagen i deras innovationer. Företag som Northvolt, Above, Handelsbanken, Wellstreet, Axfoundation, Norrsken var alla på plats.

Om Juryn
Juryn som utsåg vinnarna utgjordes av aktörer med fokus på att utveckla nya lösningar och starta bolag, allt från erfarna entreprenörer, energiexperter och investerare var på plats.

Alexander C. Hedvall, Sustainability officer
Handelsbanken

Claes Lundin, Founder & CEO
Above

Corey Blackman, Head of Product Engineering
SaltX Technology

Sïmon Saneback, Founding partner & CCO
Wellstreet

Mats Landen, Head of Corporate Partnerships
WWF

Om priserna
Det vinande laget vinner 200 000kr i form av priser som VIP middag och medverkan på STHLM tech Fest, 2 månaders medlemskap på Norrsken, 50 000kr i IP validering av Bergenstråhle och partners, samt coachning från Above Agency och RISE och sist men inste minst ett medlemskap på SaltX Labs Premium.

Om vinnarna
Det vinnande laget:
Felix Schimek, Jonathan Graesser, Faisal Sedeqi, Maximilian Fey, and Mazyar Moghadam

SaltX Innovation Award:
Gerald Lindner, Huibert Spoorenberg, Jessica Bardella

SaltX Technology utvecklar och säljer en patenterad energilagringsteknologi. Kunderna utgörs huvudsakligen av globala företag såsom Alfa Laval, Vattenfall, Mobile Climate Control och Rheem. SaltX Technologys aktie är listad på Nasdaq Stockholm First North Premier. FNCA Sweden AB är SaltX Technologys Certified Adviser. För mer information, besök www.saltxtechnology.com.

Karl Bohman, VD: tel: +46 70 560 02 68
Eric Jacobson, Head of Growth, tel: +46 73 643 16 94